Dunia seperti segelas air

>> Tuesday, April 1, 2008


Ibnu Sammak adalah seorang yang bijak pandai. Beliau sering memberi nasihat kepada Khalifah Harun al-Rasyid. Suatu hari Harun al-Rasyid berasa sangat haus, sehingga tidak tertahan rasa dahaga itu. Lalu dimintanya segelas air. Lalu Ibnu Sammak bertanya; "Sekiranya dalam keadaan dahaga ini, anda dihalang untuk minum air itu, adakah anda sanggup untuk menebusnya dengan separuh kerajaanmu?" Harun menjawab, "Ya."
Selepas selesai Harun mengahabiskan minumannya, Ibnu Sammak bertanya lagi; "Jika anda dihalang untuk mengeluarkan air yang sudah memenuhi separuh perutmu (kencing), adakah anda sanggup menebus dengan separuh kerajaanmu?" Harun menjawab, "Ya."
Lantas Ibnu Sammak membuat kesimpulan; "Lihatlah, segelas air itu lebih berharga rupa-rupanya daripada sebuah kerajaan."

Kisah di atas bolehlah dijadikan renungan kepada mereka yang terkejar-kejar akan harta dunia.
Saya agak takut memandang dunia luar. Ianya dipenuhi dengan nila-nilai materialistik yang seakan-akan berhala yang disembah. Rumah, kereta, handset, baju berjenama dan sebagainya menjadi suatu kayu ukur menilai peribadi seseorang sekarang. Saya bukanlah anti kaya atau tidak berniat untuk menjadi kaya. Saya pun mahu menjadi orang kaya, bahkan saya pernah meletakkan sebaris ayat, "I'll be a Milionaire!" di dalam dompet saya. Tetapi kaya tidak semestinya materialsitik. Dan kaya bukanlah syarat jelas untuk menjadi seorang yang Materialistik.

Saya agak kesal apabila berjumpa dengan sesetengah orang yang kerjanya hanya bermatlamatkan duit sahaja. Tanpa duit siapalah dia. Tidak benilailah dirinya. Duduk sebentar dengan mereka ini membuatkan saya rimas. Hampir tiada topik menarik lain yang mahu dibincangkan selain daripada duit dan harta. Lebih malang lagi, jika ada yang sanggup meninggalkan solat disebabkan kesibukan kerja dan duit. Dimanakah kebahagiaan yang diimpikan itu jika solat pun ditinggalkan? Tidakkah mereka pernah membandingkan diri mereka dengan orang bukan Islam lain yang juga bertungkus lumus bekerja. Mereka juga tidak solat dan bekerja keras untuk kehidupan dunia. Lalu apakah yang membezakan mereka dengan orang bukan Islam ini? Moga Allah memberikan hidayah kepada kita semua.

Kebahagiaan itu bukan terletak pada materialistik semata-mata. Lagipun kebahagiaan dengan materialsitik hanyalah sebentar dan pinjaman sahaja. Tak lebih daripada mahu berbangga sesama manusia. Tipu! Saya tak percaya itu kebahagiaan hakiki. Bagi saya, sekarang saya sudah merasa bahagia apabila punya rakan-rakan yang mengambil berat. Keluarga yang riang menyambut kepulangan saya apabila balik kampung. Saya juga merasa bahagia apabila ringan kaki ini untuk berjalan dicelah kesejukan subuh menuju ke Masjid. Lalu dimanakah hendak dikategorikan kebahagiaan ini? Boleh dapat dengan hanya materialistik?

Harta, kereta, rumah besar dan lainnya hanyalah impian kabur yang tak jelas. Apabila segala ini telah dimilik maka mereka akan bertanya pula, "What's next?" Inilah persoalan yang menghantui diri saya sejak kebelakangan ini. Ini mungkin juga akibat terkesan dengan kegilaan harta ini. Dalam fikiran sehari-hari hanya ada peta minda untuk memliki sebuah kereta yang agak besar, kahwin pada usia 24 tahun, memiliki rumah sendiri, naik haji pada usia muda dan punya kerjaya yang kukuh. Selepas itu apa dia? Ya, ini adalah impian saya yang tak jelas. Lalu saya mengambil sehelai kertas putih. Saya coretkan matlamat jelas. SYURGA. Saya gariskan cabang-cabang menujunya. Saya letakkan guide linenya iaitu ilmu Al-Quran dan Assunnah. Saya letakkan rukun Islam sebagai tiang menompang matlamat ini. Saya taburkan bunga-bunga mewangi iatu Isteri Solehah dan anak-anak soleh hasil didikan yang baik. Saya mahu hiaskan lengkap dengan peribadi yang baik dan soleh. Serta menguatkannya dengan amalan sunnat. Serta menebarkannya dengan syiar.

Lalu jika ini yang saya berjaya pegang, maka saya akan berkata; "InsyaAllah harta banyak mana pun dikurniakan Allah, saya akan sedar bahawa dunia itu tak lebih daripada segelas air sahaja.!"

2 comments:

Anonymous April 2, 2008 at 11:20 AM  

apaw pun..mari kita lihat PRU13

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP