Sehari di Pesta buku

>> Tuesday, April 8, 2008


Apabila diberitahu bahawa pesta buku akan diadakan pada 4-13 April, hati saya mula berbunga.
Bukanlah untuk menonjolkan saya adalah si ulat buku. Malah bukan semua buku yang saya beli sudah habis saya baca. Dan masih ada buku yang saya beli pada pesta buku tahun lepas masih belum disudahkan. Namun ini bukanlah sebab untuk saya tidak menambahkan koleksi buku di atas rak.

Saya menuju ke PWTC sesudah zohor sekitar pukul 2.30 pm pada 4 April, yakni hari sabtu lepas. Untuk mencari buku saya lebih selesa untuk bergerak seorang. Lebih fleksibel dan bebas berbanding pergi membeli bersama rakan-rakan.

Saya cuma menghabiskan sekitar RM 150 sahaja. Judul buku yang saya beli adalah;

1. Khalid memburu syahid-karya Abdul Latip Talib

2. Tariq, menang atau syahid-karya Abdul Latip Talib

3. Men Are From Mars, Women Are From Venus- John Gray

4. Perkara Asas Dalam Agenda Kebangkitan Ummah-Prof.Dr. Abdul Hamid Al-Ghazali

5. Indahnya saat bersama-mu- Nik Abdul Rahim Bin Nik Abdul Ghani & Ustaz Zahazan Mohamed


Antara buku yang saya beli

Saya juga berkesempatan bertemu dengan ustaz Zahazan Mohamad. Saya bersalaman dan menghulurkan buku 'Indahnya saat bersama-mu' untuk ditandatangan. Beliau sempat bertanyakan latar belakang pengajian saya. Sekaligus memberikan saya sedikit pendorong.

".........Oh, lepas ni jadi engineer la ye?"

"InsyaAllah ustaz." Balas saya.

"Lepas habis belajar , kerja dengan sektor awam atau tentera?"

"Dengan tentera ustaz, InsyaAllah."

"Bagus! Bagus! Dua mata yang tidak akan menangis di akhirat kelak. Pertama mata yang ketika di dunia ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Kedua adalah orang yang berjihad mempertahankan agama dan negara. Kerja dengan ikhlas ye Rizal. Rizal kena banyak membaca dan doakan saya juga....." Ustaz Zahazan memberikan nasihat sambil tangannya terus menulis sesuatu pada buku yang sudah menjadi milik saya itu. Tulisan arab, 'Hablun Minanallah wa ni'mal waqil'...

Apabila berkunjung je gerai PTS Mellinia saya terpandang buku karya Zalisa Maz. Agak kecewa kerana sahabat blogger saya ini tidak ada di situ. Namun saya sudah cukup gembira kerana sempat bertemu dengan Abdul Latip Talib. Jujur saya mengatakan karya beliau yang saya pertama kali baca iaitu Salehuddin Al-Ayyubi cukup memukau. Dan tanpa ragu-ragu saya mencapai dua lagi karyanya.

Semoga pesta ini ada lagi tahun hadapannya..Ada impian yang masih saya mahu lunaskan.

2 comments:

Anonymous April 14, 2008 at 10:26 PM  

Kak ada pada 3/4/5hb pusing2 satu tapak pesta :) tak ada rezeki nak berjumpalah tu.

Anonymous April 15, 2008 at 10:37 AM  

huhu..banyak bro..leh pinjam.. :D

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP