Geli Mat!! Geli Mat..Mat...

>> Friday, April 25, 2008



Gila glamour!!!

Mungkin seronok rasanya menjadi seorang artis glamour. Sana-sini nama disebut. Ada peminat. Menjadi tumpuan lensa kamera. Berjalan di atas karpet merah dengan fesyen-fesyen terkini dan rekaan pereka fesyen terkenal. Yang wanita ada harapan kahwin dengan Datuk. Yang lelaki boleh jadi pujaan peminat-peminat wanita yang selalunya menunjukkan sifat fanatik berbanding lelaki.
Huh, bestlah dunia glamour kononnya.....

Tidak keterlaluan rasanya jika saya katakan dunia glamour kita adalah hasil import budaya Hollywood. Fesyen, gelagat, kisah rumah tangga disensasikan oleh oleh Hollywood untuk tatapan peminat-peminat artis glamour barat. Mungkin ini yang dinamakan kemajuan dan kemodenan? Perjalanan dan pembangunan 'industri seni'(meluat dengan istilah menutup bangkai ini) tanah air perlu mencapai apa sahaja yang Hollywood sudah canangkan.
Mungkin sebab itulah kita tidak perlu halang artis-artis kita yang gemar menayangkan betis gebunya. Juga kita tidak boleh menghalang mereka untuk menayangkan separuh daripada dada mereka. Biarlah, jangan tegur kerana mereka sedang mengejar dan mahu menyaingi industri seni(saya terpaksa sebut sekali lagi) yang dicapai oleh hollywood.
Bolehkah begitu? Hmm..Matlamat tidak pernah menghalalkan cara.

Saya rasa artis-artis Malaysia patut bersyukur(dalam istilah syukur mereka) kerana wartawan hiburan kita tidaklah seteruk dan sedahsyat hollywood. Sana-sini lensa kamera mereka mengintai. Tanyakanlah kepada Britney Spears, Lady Diana, Marilyn Monroe, Michael Jackson dll, adakah kehidupan mereka cukup bahagia dan setenteram mereka yang tidak glamour? Kalau tidak mengapa sampai mereka terpaksa mengambil dadah, menelan pil tidur, malah sampai ada yang bunuh diri akibat tertekan dengan dunia glamour mereka. Kalau artis kita kena macam tu, mungkin gawat jadinya mereka ini. Jadi tak salah rasanya mengucapkan terima kasih kepada wartawan apabila kisah mereka dicanangkan tetapi masih dalam adab dan displin ketimuran lagi.

Sehebat manalah artis itu apabila dia berasa megah berjalan di atas karpet merah ala Hollywood di mana anugerah. Menang dan dapat berucap. Lalu dengan bangganya mengucapkan ini adalah kerana hasil kerja kerja keras mereka sendiri,atau rasa bodoh bila bercakap melayu etc. Bukankah lebih baik mereka mengucapkan terima kasih kepada peminat yang menyokong dan tidak membeli album dan filem cetak rompak. Dan tidak lupa kepada wartawan yang sudi menutup kisah buruk mereka. Ataupunkan lebih indah jika mereka mengatakan;

"Terima kasih kerana menyokong saya dan memberi saya menang. Entah mengapa kemenangan ini membuatkan diri saya terasa kerdil. Saya tidak tahu adakah kalian akan menyokong saya kelak untuk bersoal jawab dengan Allah di mahkamah mahsyar kelak. Juga saya rasa bangga tadi berjalan di atas titian karpet merah. Namun saya tidak pasti adakah saya akan berjalan seselesa itu di titian sirat nanti. Popular itu tidak penting. Yang penting adalah apa yang saya bawa memberi kebaikan kepada anda semua di sisi Allah."

4 comments:

ZAZA April 26, 2008 at 6:22 PM  

SALAM...SAYA SOKONG & SETUJU DGN PENDAPAT ANDA

Ainey Nan April 28, 2008 at 10:12 AM  

pedas jgk ucapan nih.. huhu. uhye, salam ukhwah..

tapi dari sudut lain, glamor tu perlu. kerana glamor, ahli politik boleh menang kerusi. kerana glamor, penceramah masuk tv.. huhu..

glamor, masyhur, atau terkenal hadir krn datangnya kejayaan. walauapapun,smoga stiap kejayaan yg diperoleh, tidak mengundang takabur dan riak..

http://aineysoul.blogspot.com

Anonymous April 28, 2008 at 9:24 PM  

terima kasih atas komen ukhti ainey

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP