Minda kita telah diracun Syiah?

>> Wednesday, July 2, 2008



Saya membelek-belek novel kanak-kanak itu. Sudah kuning lapok. Padanlah, tahun penerbitan pun 1983.

Novel itu dikutip di atas meja komputer. Risiknya adik saya yang darjah 3 itu pinjam daripada perpustakaan.
Ada sesuatu yang membuatkan saya tertarik untuk membelek dan baca novel yang saya mahu kategorikan sebagai novel remaja ini.
Karya Wan Yusof Hassan. Diterbitkan pertama kali pada 1981 dan edisi terkini adalah pada tahun 1985(sumber Faisal Tehrani).

Novel itu bertajuk; "Peristiwa di Padang Karbala."

Saya fikir novel ini sudah cukup popular buat kanak-kanak khasnya yang lahir sekitar tahun 1980an-1990an.

Apa yang tak kena dengan novel ini?

Peristiwa di padang Karbala adalah isu yang menjadi titik hitam dalam sorotan sejarah Islam. Di sana fitnah yang besar telah menimpa. Cucu kesayangan Rasulullah SAW dan kesayangan kita juga Saidina Hussein telah dibunuh. Dan bertitik tolak daripada inilah lahirnya perayaan Asyura yang disambut oleh golongan Syiah.

Saya ingin kupas sedikit perihal novel ini.

1) Yazid bin Muawiyah digambarkan sebagai seorang Khalifah yang kejam.

2) Abu Hurairah r.a mati di medan perang kerana membela Khalifah Yazid kerana dia telah dikurniakan harta dan kekayaan oleh Khalifah Yazid.

3) Yazid bin Muawiyah bertanggungjawab sepenuhnya dalam konspirasi membunuh Saidina Hussein.

Saya tidak baca habis novel ini. Tetapi ini bukan bermakna saya tidak boleh membuat rumusan novel ini adalah Syiahiyat.
Tambahan pula tiada rujukan fakta di belakang novel ini.

Saya mengentap bibir. Sememangnya saya sedar, racun ini telah disuntik sejak dahulu lagi. Bukan sedikit orang yang menganggap Saidina Muawiyah itu adalah orang yang jahat begitu juga anaknya Yazid. Malah saya juga beranggapan begitu dahulu.Lebih buruk lagi peribadi Abu Hurairah juga dijaja dan diputar belit. Inilah racun Syiah sebenarnya!

Tidakkah kita mendengar hadis yang bermaksud;

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Janganlah kamu menghina sahabat-sahabatku kerana jika engkau membelanjakan emas sebesar bukit Uhud di jalan Allh ianya tidak akan sama dengan secupak atau setengah cupak yang dibelanjakan oleh salah seorang dari mereka” ( Sahih Bukhari )

Ingat! Pertikaian tentang peribadi Abu Hurairah juga membawa kepada pertikaian hadisnya. Disiplin ilmu hadis tidak mengambil hadis daripada periwayat yang tidak thiqoh. Sedangkan hadis riwayat Abu Hurairah banyak dirakamkan dalam kitab-kitab hadis Ahli Sunnah Waljamaah.
Muawiyah adalah insan soleh begitu juga anaknya Yazid. Saidina Ali r.a. adalah insan soleh begitu juga anaknya Saidina Hassan dan Hussein.
Hanya pertimbangan nafsu dan syaitan sahaja yang meletakkan mereka ini bukan pada tempatnya.

Rujuk peribadi sebenar Saidina Muawiyah r.a. di sini.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP