Israilliyat, nila yang merosakkan susu!

>> Wednesday, July 16, 2008


"...Begitulah hendaknya kisah Nabi Daud as yang hendak menggenapkan isterinya seramai 100 orang." Ustaz Daud seperti mahu mengakhiri kuliah tafsirnya.

"Ada soalan?" Ustaz Daud bertanya.

Lantas saya yang berada di sisi kanan paling hadapan mengangkat tangan.

"Assalamualaikum ustaz. Saya dapat tahu bahawa kisah Nabi Daud yang ustaz bentangkan tadi adalah cerita Israiliyyat. Apa pendapat ustaz?" Saya bertanya soalan.
Perasan juga ada rakan-rakan yang berbisik. Mahu tahu apa itu Israilliyat.

Ustaz Daud tersenyum. Lantas mengulas. Dia akui cerita itu Israilliyat. Dan dia katakan terpulang kepada kita semua untuk percaya atau tidak. Kerana terdapat keharusan memperkatakannya. Wallhualam. Saya berpuas hati dan menghormati jawapan guru saya ini.

Israilliyat adalah hikayat atau fakta yang ditokok tambah, yang dalilnya tiada dalam Al-Quran mahupun hadis Nabi Muhammad SAW. Lazimnya ianya diambil di daripada kitab-kitab yang terdahulu. Sebab itu digunakan perkataan 'Israil'.
Umumnya saya ambil pendekatan menolak apabila dibentangkan cerita-cerita Israelliyat. Jika ianya logik, saya hanya mendengar sahaja. Jika tidak, minta maaf kalau ana menegur.

Sebenarnya cerita Israelliyat ini selalu dialunkan di kampung-kampung. Saya tidaklah pernah mendengarnya daripada mulut penceramah dahulu. Mungkin zaman kecil penuh nakal. Datang masjid tahu nak main, bukan nak buat ibadah pun. Tetapi cerita ini berputar di mulut-mulut orang tua. Lalu terngangalah mulut anak kecil ini. Mendengar cerita burung merak dan Nabi Sulaiman as. Tidak langsung canggung, walhal watak Nabi Sulaiman as dipermainkan sedemikian.

Bila tiba musim Asyura, kampung saya akan adakan kenduri di masjid. Ibu-ibu sebahagiannya akan memasak ditepi masjid. Anak-anak kecil menunggu untuk waktu hidangan. Sementara para bapa mendengar ceramah agama di dalam. Saya? Masih lagi tak ambil pusing, sibuk dengan main sahaja.

Jika ditanya kenapa buat ni semua mak cik? Oh, cerita Nabi Nuh as masak di atas kapal yang diiramakan!
Habis kenapa orang syiah cederakan diri mereka pula mak cik? Ops, tak tahu pula teman!

Aneh sekali, tinggalan Nabi Nuh as yang dikenang hanya pada resepi 'bubur'nya. Tetapi bukan pada mesej kekentalan dakwahnya. 950 tahun berdakwah. Saya tak rasa fakta ini sepopular 'bubur asyura' baginda.

Sebenarnya ada banyak lagi kisah-kisah yang diselitkan dalam menghurai tafsir Al-Quran.
Israilliyat adalah sesuatu yang merosakkan disebalik pengajaran. Faktanya kadang-kadang pelik dan mencemarkan sahsiah dan kemaksuman Nabi-Nabi terdahulu. Inilah kejayaan yahudi sebenarnya. Tidak dapat menukar kandungan Al-Quran, mereka resapi dalam tafsirnya pula.

Dr Yusuf Al-Qaradawi menulis; "Sesungguhnya antara yang mencemarkan warisan ilmu kita, terutamanya di bidang tafsir ialah meresapnya Israilliyat, dan sukar untuk dibersihkan."
Tambahnya lagi,
" Seakan-akan yahudi ketika tewas di hadapan dakwah Islam di Madinah, Khaibar dan selainnya, maka mereka cuba pula menghadapi Islam dengan senjata yang lain sebagai ganti kepada kekalahan. Demikianlah itu senjata peperangan pemikiran. Lalu mereka memasukkan riwayat Israiliyyat yang pelik-pelik. Dalam kelalaian, maka tidak sampai sekejap, lalu Israeilliyat telah mencekik kitab-kitab kaum Muslimin."-Thaqafah al Da'iyyah.

Kata Ibnu Qayyim,"Yang peliknya ada orang yang sanggup menghitamkan buku-bukunya dengan perkara merepek ini(Israilliyat)."-Al-Manar al-Munif
Kaji dan telitilah pendapat dan penceritaan yang disampaikan. Amatlah malang cerita yang sepatutnya dikikis ini diwariskan kepada anak-anak muda Islam.

Lalu hilanglah tujuan asal Al-Quran. Tujuan untuk dijadikan pengajaran. Hikayat pelik pula yang didendangkan.

1 comments:

Ainey Nan July 18, 2008 at 11:56 AM  

asslamualaikum..

salam ukhuwah akhi.. :)

I.S.R.A.E.L.iyat.. memang trmasuk propaganda yahudi utk mengelirukan umat Islam akhir zaman..

sekarang inipun, hadis dai'f dan mauduk banyak diguna pakai dalam surau & masjid2. kena hati2 bila menyampaikan, waspada bila berbahas.

“Banyak sekali orang yang bermaksud berbuat baik, tetapi mereka tidak mendapatnya”

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP