Biar seragam pada pakaian bukan pada kepercayaan!

>> Monday, July 21, 2008

Salah seorang Lt. Komander Muslim didalam Tentera Laut US.

Meniti hari-harinya sebagai seorang muslim pastinya berdepan cabaran. Manakan tidak mereka berada di tengah-tengah kelompok yang kita gelar tentera kuffar millenium.Itulah halnya yang dihadapi warga tentera US yang beragama Islam.

Salah seorang daripada mereka adalah Midshipmen(pegawai kadet kanan) Maksudal Ali. Pembabitannya dalam United States Naval Academy(USNA), Annapolis adalah di dorong cita-citanya untuk menjadi seorang fighter pilot.

Ali yang berasal dari Clarksburg, W Virginia asalnya berasa ragu-ragu untuk menyertai USNA akhirnya membuat keputusan yang dianggapnya benar biarpun terpaksa menghadapi tanggapan buruknya sendiri tentang tentera US. Dia adalah salah seorang daripada 10 orang Islam Midshipmen dimana jumlah keseluruhan Midshipmen adalah 4200 orang. Komuniti yang hanya beranggaran 1 % sahaja.
Lt. Abuhena M. Saiful-Islam, bertugas sebagai Muslim Chaplain di USNA

Walaupun dia melalui hari-harinya di USNA dengan positif, terdapat juga tekanan yang dihadapi sebagai seorang muslim di Akademi. Mereka seperti menjalani latihan untuk menyahut seruan negaranya menangani pengganas dan pelampau agama yang berjuang untuk Islam. Maksudnya mereka dilatih untuk memerangi sesama muslim juga.
Cabaran lain pula adalah kesukaran untuk berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan kewajipan solat lima waktu ditengah-tengah jadual yang padat sebagai seorang Midshipmen. Mereka juga terpaksa hadir ke majlis atau keraian dimana etika Islam tidak langsung diendahkan.

Ali yang juga presiden Kelab Midshipmen Muslim juga menambah yang dia tidak berdepan sebarang diskriminisi di sini, tetapi kadang-kala dia tidak berupaya untuk mengurus waktu solatnya dengan baik kerana jadual yang padat. Walaupun begitu Akademi ini tetap menghormati hari Jumaat untuk mereka menunaikan ibadah sebagai seorang muslim.

"Saya amat menghargai cara Akademi ini melayan kami sebagai seorang muslim. Saya tidak pasti adakah keadaan ini akan berterusan. Kepercayaan adalah sesuatu yang bernilai dalam diri ini."


Sewaktu berlangsungnya perang di Afghanistan, Mejar Abdul Rasheed, seorang Muslim Chaplain yang paling senior di dalam tentera meminta fatwa daripada Fiqh Council of North America sama ada mereka boleh terlibat atau tidak di dalam peperangan di Afghanistan.
Dan Majlis Fiqh ini membenarkan dengan alasan, "Sesiapa jua dibenarkan untuk berjuang demi negara melawan pengganas yang membunuh mereka yang tidak berdosa dan membenarkan membunuh orang awam tanpa pengadilan yang sewajarnya."

Walaupun begitu, fatwa ini tidak dipersetujui oleh sesetengah muslim. Seorang Sarjan Udara terpaksa menghabiskan beberapa tahunnya dalam tahanan tentera akibat ingkar arahan untuk turut sama menyertai misi peperangan di Iraq. Sepanjang perbicaraannya berlangsung, Muslim Air Force Chaplain membelanya dengan mengatakan bahawa dia telah berjumpa beberapa orang Ulama' di Jerman dan mereka mengatakan lebih baik mati daripada turut sama menentang sesama muslim.

Anggaran orang Islam yang berkhidmat di dalam tentera US adalah seramai 15,000 orang daripada 1.4 juta, kira-kira 1 % sahaja.
Ternyata cabaran dihadapi oleh mereka ini amat besar.
Saya terfikir ditengah-tengah mereka berjuang untuk mendapat hak muslim, ramai pula dikalangan kita yang tidak menghargai peluang dan nikmat dihadapan mata. Jangan sampai kita digantikan dengan kaum lain dimana mereka jika disuruh nescaya mereka akan mengerjakan solat, menunaikan zakat dan mengerjakan amar maaruf nahi mungkar.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP