Jika Allah sudah menetapkan.

>> Saturday, August 2, 2008

Kebelakangan ini, terasa pening dan sakit tekak.

"Mungkin nak demam agaknya." Saya mengagak, maklumlah sehari dua ini panas terik yang agak luar biasa.

Saya melihat lengan, "Eh, apa ni?"

Nabi Ayyub AS benar-benar diuji Allah SWT. Jika ada sesiapa yang mengaku dia menderita sakit kulit yang dahsyat, maka dia perlu sedar penyakitnya itu tidak setanding dengan apa yang dideritai oleh Nabi Ayyub AS.
Masakan tidak, menurut satu riwayat(1) Nabi Ayyub AS adalah orang pertama yang mengalami penyakit cacar. Bukan cacar biasa, tetapi cacar yang sangat kronik. Sehinggakan kulitnya lepuh dan dagingnya gugur. Ketika itu dagingnya tidak banyak lagi selain dari kulit pembungkus tubuh dan tulang rangkanya.
Penyakit yang dialami Nabi Ayyub ini terjadi dalam waktu yang lama sehinggakan dia tidak mampu lagi untuk duduk. Badan Nabi Ayyub mengeluarkan satu bau yang sangat tengit dan busuk. Oleh sebab itu dia dipulaukan dan diusung menuju sebuah tempat pembuangan sampah. Disitulah tubuhnya mula mengeluarkan pelbagai jenis ulat.
Pun begitu isteri Nabi Ayyub tetap setia melayani setiap keperluan suaminya. Dia adalah perempuan yang jiwanya teramat sabar dalam menghadapi mehnah ini bersama-sama suami. Apa lagi setelah kekayaannya selama ini habis dan anak-anaknya mati satu persatu.

Setiap kali isteri Nabi Ayyub datang dia membawa bersama-sama debu yang digunakan untuk mengalas di bahagian bawah tubuh Nabi Ayyub. Sehinggalah kesabarannya teruji sedikit, beliau berkata; "Wahai Ayyub! Kiranya engkau berdoa kepada Allah, tentu engkau akan diberi jalan keluar." Lalu Nabi Ayyub menjawab dengan tegas; " Aku telah diberi kesihatan selama 70 tahun. Adalah wajar jika di hadapan Allah aku dapat bersabar selama 70 tahun juga."

"Kau kena demam campak ni!" Sukri(rakan serumah) memberitahu.

"Hang kena demam pelentung la tu...!" Mak saya seolah-olah mengiakan andaian Sukri setelah saya menelefonnya.

Hampir tidak percaya. Tetapi inilah hakikat yang terpaksa diterima. Campak atau Pelentung kedua-duanya satu spesies. Rasa pening, sakit tekak, badan panas-sejuk, conjunctivitis dan paling 'simbolik' timbul tompok-tompok merah berair di keseluruhan badan. Dan sebenarnya ia boleh membawa maut!
Lalu ada yang memberi cadangan untuk saya pulang sahaja ke kampung.
Terasa berat untuk meninggalkan bilik kuliah, nota, assignment, lab report, thesis, kuiz dan ujian 1 yang bakal menjelma dalam tempoh seminggu atau 2 minggu. Meninggalkan untuk di 'qadho' semula. Inilah yang menjadi berat sebenarnya sekembalinya saya nanti..syafakallah..

Saya berkira-kira untuk pulang ke kampung. Mendapatkan rawatan tradisional(bukan bomoh!) yang lebih menjadi pilihan. Saat ini kasih sayang keluarga benar-benar membantu. Bolehlah jadi budak kecil balik, semua benda mak akan concern..hehe..

Ya Syabab, kuatlah sedikit!

Dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika ia menyeru Tuhannya: "(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang." Maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadanya, dan Kami lipat gandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah. (Surah Al-Anbiyaa', 83-84)(2)

"Demam menghilangkan dosa anak-anak Adam seperti api di pandai besi yang menghancurkan karat."(Riwayat Muslim)(3)

"Eh, gatalnya!"

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1)Wahab bin Munabbih dan para ulama lainnya dari Bani Israel menceritakan dalam sebuah kisah Nabi Ayyub yang panjang. Allah jua yang maha mengetahui keshohihannya. Dipetik dari buku 'Kisah para Nabi teladan bagi orang berakal'-karya Abul Fidaa' Ismail bin Katsir Al-Quraisy-(Ibnu Kathir)

(2) Petikan AL-Quran dari AL-Quran Digital(download dari Al-Ahkam)

(3) Petikan hadis disunting dari buku 'Akhlak seorang Muslim."cetakan pertama 1985-Imam Al-Ghazali. (terjemahan Abu laila dan Mohd Tohir.)

4 comments:

Wing_0 August 3, 2008 at 9:57 PM  

Semoga cepat sembuh daripada penyakit yang dialami.

al-ikhsan August 10, 2008 at 5:45 PM  

sejak kebelakangan ni ana pun selalu jek sakit..(entah mengapa?)

pening jadi demam..selsema campur batuk..dehydration yg agak kerap..sakit kepala+gastrik+muscle dan heartpain+kelesuan benar2 menguji keimanan..

muga kita sentiasa tabah dan tsabat di jalanNYA!

MS Rizal August 11, 2008 at 9:41 PM  

Itu tandanya kena kahwin awal tu al-ikhsan..hehe

Terima kasih kepada sahabatsahabat yang tak putusputus berdoa dan bertanya khabar..Terasa benar diri ini dihargai..
Sesungguhnya sakit ini benar-benar mendekatkan diri dengan tuhan juga dengan pengertiaan sebenar sebuah kematian..

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP