Hadiah daripadaNya.

>> Friday, August 15, 2008


Demam Pelentung yang saya alami benar-benar membawa hikmah. Wallahualam, saya tidak tahulah apa hikmah tersembunyi namun hakikatnya saya dapat praktikkan apa yang saya belajar selama ini.

Selama lebih kurang seminggu saya tidak dapat berwudhuk untuk solat kerana cacar air yang memenuhi anggota wuduk terutamanya muka. Terasa benar wudhuk itu adalah nikmat dan anugerah Allah Taala sebenarnya. Maka alternatif yang umum mengetahui adalah bertayamum. Pastinya bagi yang tidak biasa atau tidak belajar secara terperinci tentang tayamum akan kekok untuk mengamalkannya.

"Leceh pula nak cari debu pasir."

"Kalau pakai debu pasir habislah penuh muka dengan pasir."

"Tak pelah, lepas habis sakit boleh qadho' solat."

Rungutan di atas mungkin berlaku bagi yang kurang tahu. Atau mungkin dialami oleh orang yang mengamalkan solat hanya pada 'zon selesa' sahaja. Jika hanya belajar bertayamum dengan kelas PAFA maka mungkin inilah yang akan difahaminya.

Izinkan saya yang dhaif ini ingin berkongsi ilmu sedikit tentang tayamum;

1) Tayamum adalah rukhsah yang dikurniakan oleh Allah Taala kepada hambanya yang tahu meng'hargai'. Tayamum tidak akan diambil endah oleh orang tak pernah ambil endah pun pasal solat. Ini fakta!

2) Tayamum menggantikan wudhuk dan juga mandi junub.

3) Bahan yang aula untuk bertayamum adalah debu! Seperti mana firman Allah dalam surah al-Maidah ayat 6,"....dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (kakus) atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayammumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. ..."

Ulama' fiqh berbeza pendapat tentang makna 'soi'dan toyyiban' dalam ayat di atas. Jika dilihat pada terjemahan bermakna tanah yang baik. Soi'd telah diperluaskan lagi oleh Imam Abu Hanifah dan Imam Malik iaitu semua jenis tanah dan jenis-jenisnya termasuk batuan, kapur,pasir, kerikil, kaca dan lain-lain. Malah Imam Malik menambah termasuklah salji, serta bahan galian seperti timah yang tidak dialih dari tempatnya dan bukan bahan hiasan. Maksudnya emas, permata dan perak tak bolehlah.

4) Jika diambil daripada pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Malik maka kita boleh bertayamum menggunakan dinding batu atau kaca. Baik ianya berdebu atau tidak. Walaupun peratus debu di atas permukaan kaca tersebut 0%!

5) Tatacara tayamum adalah berniat. Kemudian pukul tangan ke tanah, hembus dan disapu(bukan basuh) ke muka dan tapak tangan. (Pengalaman saya hanya melakukan sekali tepukan untuk sapuan muka dan tapak tangan). Adapun menyapu tangan sampai ke siku adalah daripada Imam Shafie dan Hanafi-hadis ini lemah.

6) Jika memakai cincin hendaklah dibuka. Ini berbeza dengan wudhuk yang hanya perlu direngang-rengangkan sahaja.

7) Waktu bertayamum adalah sejurus masuknya waktu solat.

Rukshah tayamum adalah salah satu lagi hujah bahawa solat itu amat dititikberatkan. Ianya adalah hadiah daripada Allah sebagaimana solat Jamak dan Qasar. Qado' solat? Maaf saya tidak tahu pula adanya untuk orang sakit.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP