Bila Merdeka sudah bankrupt...

>> Friday, August 29, 2008


Kemerdekaan besar ertinya bukan?
Apa salah kiranya memikirkan penderitaan?

Bayangkan apabila anda bangun pada pagi 31 Ogos 2008 anda dengar riuh rendah di luar sana. Anda fikir anda sudah ketinggalan solat subuh rupanya masih pukul 6.30 pagi. Ada kesempatan lagi, tapi terlepas solat subuh berjemaah. Anda pun berkata, "Apa yang riuh rendah di luar tu?"

Tiba-tiba datang jet pejuang yang entah dari mana. Menembak dan mengebom kawasan kejiranan anda. Semuanya musnah. Anda kalut, "Malaysia diserangkah?" Anda bingkas mendapat isteri dan anak-anak. Benak hati berkata-kata, "Adakah Malaysia...."
"Malaysia diserang!!!"Orang ramai mula menjerit.

Anda bersiap membawa anak bini lari..Lari entah kemana? Tiba..tiba datang dua ketumbukan askar berbaju celoreng krim dari arah halaman rumah. Mengenggam M14 masing-masing di tangan mereka. Anda kalut! Kemana hendak bersembunyi?

Anak-anak sudah mula menangis. Kakak yang sulung cuba menenangkan adik-adik. Isteri cuba mencari sesuatu di dapur untuk dibuat senjata. Anda bersedia menghadap pintu, menunggu sebarang kemungkinan yang tiba.

Banmmm!!

Pintu rumah ditendang. Askar berbaju krim celoreng menjerit sesuatu yang anda kurang faham. Menjerit dan mengacukan M14 ke arah anda dan anak-anak. Anda diperintahkan berteriap. Bahu anda dipijak dengan kasar sambil muncung M14 terus dihalakan dengan cuping telinga anda. Kematian mungkin hampir tiba. Tangan anda dialihkan kebelakang dan digari. Bagaimana anak-anak dan isteri?
Anak-anak diasingkan. Isteri di dapur?

"Abangggg!!!" Isteri menjerit. "Ya Allah apa yang terjadi." Anda menggasak mahu melihat. Tetapi askar yang memijak menjerit dan memaki kepada anda dalam bahasa yang anda tidak faham!

"Ya Allah, Isteriku!!!!!" Anda melihat isteri anda digomol dua askar lagi. Anda mengasak. Marah! Mata mula menjegil! Peluh timbul dari segenap ruang!

Anda melihat Isteri anda lemah dan tidak berupaya melawan!

Banmm!!!

Yang dicintai sudah tiada lagi!!! "Celaka..Bangsat..Kau rogol dan bunuh isteriku!!!!"

Anak-anak diseret dibawa pergi. Hilang terus dari pandangan. Anda diseret ke trak dengan kasar. Di luar mayat-mayat bergelimpangan. "Ke mana kau nak bawa anak aku bangsat?", "Kemana kau nak bawa aku pula?" Anda bertanya sambil menangis dan merintih. Semuanya hilang sekelip mata.

Di halaman anda melihat situasi kacau bilau..Rumah-rumah musnah. Mayat-mayat bergelimpangan.
Itukah dia Encik Rusdi, sudah tidak bernyawakah dia? Semalam baru mereka bergelak ketawa menceritakan semula detik-detik mereka sesama bersekolah dahulu.
Itukah dia Karim Latiff? Bukankah tangannya yang berbulu lebat itu menolong mengangkat motorsikalnya jatuh kelmarin. Kemana perginya tangan yang sebelah lagi?
Itukah dia Mak Cik Yong Timah? Ah, susuk badannya ku kenal. Wajahnya semalam melemparkan senyuman manis seperti seorang ibu ke arah ku. Tetapi hari ini wajah itu sudah tiada..Kepalanya terburai!! Otaknya tersembur!!

Itu Fatimah! Kawan anak sulung ku! Iblis!!!! Mereka rogol perempuan-perempuan di jalanraya!
Syaitan!! Mereka tembak orang-orang tua lemah tak berdaya!

"Siapa kamu semua!" "Kemana kamu hendak bawa aku bangsat!"
Berbalam-balam dalam fikiran anda terbayang, 'Sut Overall berwarna oren berselang seli dengan dibogelkan tanpa seurat benang +Jeriji besi+Kerusi elektrik+Askar-askar yang ketawa melihat anda di siksa.'
Ya Allah tabahkan hambamu ini.....

*Di saat kita berpesta, berbangga-bangga dengan keamanan dan kedamaian...Lemparkanlah sejenak kepada penderitaan orang Islam di bumi tengah sana.
Situasi di atas mungkin lebih tragis lagi jauh dari dugaan kita!
Derita mereka adalah derita kita!
Perjuangan mereka adalah perjuangan kita!

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP