Menjernihkan kesombongan

>> Wednesday, August 13, 2008


"Mereka patut belajar berkursus bagaimana nak jadi humble dulu. Baru kursus itu dan ini..." seorang pensyarah meluahkan perasaannya pada saya. Sasaran 'mereka' itu adalah pensyarah-pensyarah yang baru meningkat naik.

Saya tak anggap serius luahan ini, kerana perjumpaan saya dengannya pun atas urusan kepentingan peribadi.

Click!!

Itu bunyi 'tetikus' saya. Makin berusia, makin mahu menarik perhatian pula. Minta ditukar baru mungkin.
Umum manusia suka kan perhatian. Suka digilai dan dipuji. Sememangnya pujian mendatangkan perasaan dan hati yang mengembang. Laksana belon yang ditiup, hati-hati! Makin lama ianya akan pecah.

Isu kesombongan bukan topik baru. Mungkin orang yang mewar-warkan pun terhimpit dengan perasaan ini.(istighfar..istigfar). Macam mana nak tahu dia tu sombong? Mulalah jalan hanya pandang ke depan, sukar memaniskan senyuman, cakap hanya mahu menyakitkan hati..sebenarnya cara nak adili orang itu sombong ini subjektif, anda penilai.

Lawan sombong adalah rendah hati. Justeru sebelum merangkak naik dan rasa-rasa diri bakal naik, tanamlah diri dengan kerendahan hati. Kerana setiap sesuatu tidak akan tumbuh tanpa ditanam dahulu. Jika mahu jadi pemimpin yang disukai bukan kerana suka pendekatan 'populis' tetapi kerana peribadi yang memikat. Tak perlu disogok-sogok. Dengan saranan dan gerak hati yang diberi Maha Kuasa, orang ramai akan mulai suka.

Rasa diri hebat? Lihatlah pada Rasulullah SAW. Baginda adalah pemimpin paling agung sepanjang zaman. Pengaruh baginda adalah no. wahid. Kekasih Allah yang paling mulia. Namun tidaklah ianya mendatangkan kesombongan dalam diri baginda.

Baginda berperwatakan ceria, jernih dan selalu tersenyum menghadapi orang ramai. Baginda menunggang keldai tetapi tidak malu untuk memboncengkan orang lain di belakang . Baginda menolong isterinya di dapur, menjahit pakaiannya sendiri. Dermawan, sehinggakan sesiapa yang meminta pertolongan pasti diberinya.

Sungguh penyayang kepada sesiapa jua. Anas bin Malik meriwayatkan; Nabi saw adalah seorang yang paling baik akhlaknya. Aku mempunyai adik kecil yang baru disapih, bernama Abu Umair. Ia mempunyai seekor burung kecil yang sakit bernama Nughair. Dengan lemah lembut Rasulullah SAW membelai anak kecil itu sambil berkata: "Wahai Abu Umair, kenapa burungmu begitu?" (Shahih Bukhari dan Muslim)

Ketika fathul Makkah, Rasulullah SAW masuk sambil memimpin pasukan muslim. Di atas unta baginda menundukkan kepala sangat rendah sehingga hampir menyentuh hujung pelana, sebagai tanda merendahkan diri di hadapan Allah SWT.

Berputar-putar pada kisah ini, justeru tidaklah layak untuk kita menyombongkan diri. Siapalah kita dihadapan Allah SWT? Belum tentu lebih baik daripada orang yang di bawah kita..belum tentu...

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP