Politik, corat-coret.

>> Friday, May 2, 2008



"Apa pendapat kau tentang keadaan politik Malaysia sekarang?" Tanya seorang rakan kepada saya.

Saya tersenyum. "Ha..ha..Tak tahulah."

"Bagi aku apa yang berlaku sekarang mengelirukan." Sambung saya.

"Macam mana pulak tu?"

"Sudah tentulah aku mahu negara ini menjadi negara Islam. Menjalankan undang-undang Islam. Bermuamalat dengan urusan Islam. Segala segi mengikut sunnah dan Al-Quran. Tetapi macam dah salah jalan je."

Keliru tak dengan pendapat saya?

Saya. Siasah kena berprinsip.
Apa-apapun kita lakukan janganlah ikut taksub.Ya, betul jalan ini bermatlamatkan Islam tetapi tidak semua yang dilakukan kita hanya sokong dan bela. Kelak urusan ini akan binasa.

Apa yang dilaungkan oleh Haji Hadi Awang supaya orang UMNO menyertai pakatan rakyat adalah tepat. Tetapi pelik ada juga kalangan ahli Pas yang tak setuju. Kenapa ye?

Sebenarnya saya lebih sukakan sebuah parti Islam itu berganding bahu dengan parti Nasionalis. Berbanding parti Islam berganding dengan parti Sosialis.Walaupun Nasionalis dan Sosialis dua-duanya haprak tak boleh pakai. Tapi Nasionalis mempunyai kelebihan sedikit.

Kebanyakan para Nasionalis adalah Melayu dan Islam. Hala tuju perjuangan mereka adalah tertumpu kearah itu. Apa yang berlaku sekarang hanyalah silap pemimpin mereka. Bukan matlamat parti.Nak kata kat orang UMNO tak Islamik. Saya lihat orang-orang UMNO kat kampung-kampung lebih Islamik. Jadi Imam bagus. Anak-anak berjaya. Senang dibawa berbincang dan bekerjasama. Bukan ahli PAS je yang Islamik tau.

Keadaan di Perak.Saya bersyukur apabila PAS menerajui tampok pemerintahan Perak.Kemungkinan agenda keIslaman terbela. Namun adakah ianya dapat dipacu selaju mungkin.Apa saya lihat mungkin agak lembap. Kuliah agama makin banyak. Tetapi si pendengarnya orang yang sama juga.
Muda-mudi?Masih seperti dahulu. Malah mungkin rasa best sikit kot. Apabila tempat hiburan yang dikelolakan oleh orang Cina makin rancak juga beroperasi.

Ikutilah pemikiran politik Nik Aziz. Alangkah hebatnya dia apabila dahulu pernah mengatakan PAS akan dibubarkan jika UMNO mahu meneruskan agenda Islam. Jauh daripada semangat kepartian bukan?

Sosialis..Sosialis..
Saya berfikir, apakah yang Anwar Ibrahim akan buat bila menerajui kerajaan kelak?
PAS amat mengharapkan Anwar memimpin mengikut fikrah Islam. Sedangkan DAP pula mahu Anwar memimpin mengikut fikrah sekular.

Tunggu dan lihatlah...
Fikir-fikir balik kan bagus apa yang diimpikan oleh Hizbut Tahrir dimakbulkan Allah SWT...
Hah, jangan tuduh saya Hizbut Tahrir pulak!

p/s: Saya rasa artikel ini masih bersifat neutral.

2 comments:

Anonymous May 7, 2008 at 12:29 AM  

salam.
kadang-kadang kita menuntut lebih dari masa yang ada. pas baru sahaja memerintah perak dalam masa sebulan ir nizar dilantik menjadi MB. mana mungkin kotoran yang ditinggalkan berpuluh2 tahun dengan pemerintahan bn hendak dihilangkan dengan masa yang pendek. range masa berbeza, saya rasa tidak adil untuk terus menghukum. wahhua'alam.

msrizal May 8, 2008 at 10:03 PM  

Saya tidaklah memukul secara berat di Perak. Tetapi ini hanya pandangan santai...

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP