Lupanisme

>> Tuesday, May 13, 2008

Saya geram...
Penyakit lupa saya menjadi-jadi.
Saya sering lupa perkara yang singkat dan pantas.
Contohnya apabila meletakkan kunci di mana-mana tempat secara spontan. Saya akan terkial-kial mencari kunci itu kembali selang beberapa minit kemudian.
Masalah yang membelenggu diri ini membuatkan saya berfikir sejenak.

'LUPA'
Kalau sudah namanya manusia. Penyakit lupa bukan perkara luar biasa.
Malah Abu Hurairah sendiri pernah mengadu kepada Rasulullah SAW akan hal hadis yang diterimanya tetapi dia sering lupa.
Imam Shafie mengadu kepada gurunya Waqi' bahawa dia ditimpa penyakit lupa.
Lalu Waqi' mengungkap kata-kata masyhur;

"Ilmu itu adalah cahaya daripada Allah dan cahaya Allah tidak akan menyinari hati orang yang berbuat maksiat."

Al-Quran banyak menyingkap kisah lupa ini.
Bagaimana pembantu Nabi Musa as lupa untuk menerangkan kepada Nabi Musa as bahawa ikan yang menjadi tanda sudah melompat ke laut.
Nabi Adam as lupa akan janjinya dengan Allah SWT.

Lupa adalah ujian.
Lupa adalah senjata syaitan.

Tetapi,
Lupa juga adalah nikmat.
Lupa juga merupakan tanda kasih sayang tuhan.

Tetapi yang pastinya lupa itu bukan sifat Allah Azzawajjala.

Cuba fikirkan, bukankah nikmat namanya apabila kehilangan, kematian, kegagalan, dendam dan kekalahan dinafikan oleh 'LUPA.
Mungkin ramai manusia itu bukan lagi bernama manusia apabila segala faktor di atas tidak dapat dikalahkan oleh lupa.
Mereka dirundung kemurungan, putus asa dan tiada kegembiraan lagi untuk hidup.

Tetapi jika lupa dalam perkara kebaikan?

Mungkin hati dan amalan kita perlu diperiksa.
Mungkin ada yang tak kena dengannya.


2 comments:

Farhan Yusri May 14, 2008 at 2:35 PM  

Wah...
Bunyi macam fahaman la pulak.

Semoga dikurniakan ingatan yang baik kepada saudara dalam memperjuangkan keagungan Islam di atas muka bumi ini.....

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP