Kerana Tuhan Tidak Bisu

>> Friday, October 17, 2008

Novel ini saya capai apabila berkunjung ke MPH Jaya Jusco Wangsa Maju. Entah apalah yang menarik isinya.. Tetapi hiasan kulitnya unik.

Diletakkan watak Sahlan, Mazlan dan Razlan. Tidak tahulah saya siapa mereka ini sebenarnya kerana baru membaca di kulit belakang sahaja. Sahlan seorang vulkanologis yang hampir bertukar jantina. Mazlan pula adalah doktor perubatan yang telah membunuh isterinya secara tidak sengaja. Sedangkan Razlan adalah seorang yang konservetif dalam beragama. Mereka bertiga terperangkap di dalam bunker.

Saya berasa tertipu apabila mula membaca buku ini. Mengetahui penyampaian novel ini sebenarnya skrip drama, saya mula hilang selera membacanya.

Letak di atas rak....Diambil kembali. Bawa balik ke kampung dan sambung baca.

Bersabar...bersabar..Saya cuba bersabar membacanya. Penyampaian cerita yang kurang serius. Geli hati pun ada. Pengarah teater boleh naik ke pentas menjadi salah satu watak di dalamnya. Semua yang terlibat dikait. Di hadapan pentas, di belakang pentas sehinggalah penulis cerita ini sekali sekali.

Tetapi nanti dahulu...
Paduka Ratu hidup di zaman bila? Rupanya mereka tertidur beribu tahun lamanya. Keluar dari bunker dan bertemu pula dengan Paduka Ratu. Digambarkan berpenyakit kenohong berserta juga rakyat jelata. Cuba pula dicari-cari pegangan agama untuk negara. Mahu disembuhkan pula penyakit kenohong rakyat jelata.

"Wah, hensemnya mereka bertiga!" oh, rupanya Paduka Ratu sudah jatuh hati.
Mungkin sudah lama impiannya untuk bersuami.

Saya percaya novel ini dikarang secara santai disamping diselit sesekali fakta-fakta ilmiah. Semudah mana pengarangnya menulis, semudah itulah pembaca untuk membacanya.

"Alhamdulillah, habis juga membacanya.." saya khatamkan ketika sedang bersantai petang di pinggir padang Ipoh. Saya tersenyum puas...best!




MS Rizal,
Kuala Lumpur,
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP