Bukan tiada otak untuk menilai...

>> Wednesday, October 22, 2008


"Apa ke bebal?"

Wah, kasar bunyi tu MS Rizal. Bercakap dengan baiklah. Allah tidak menyukai perkataan buruk yang diucapkan secara terus terang kecuali bagi orang dizalimi. Kan selalu anta jumpa dalam surah An-Nisa' ayat 148.

Oklah kita tukar, "Pandai..pandai..".

Mungkin agak terlambat untuk saya menulis tentang topik Shah Rukh Khan mendapat anugerah Datuk. Tetapi inilah saya, saya terpaksa memproses dahulu maklumat yang sampai sebelum diolah di dalam blog ini. Risau untaian saya hanya omong-omong kosong sahaja.

Dari mana mulanya orang seni dapat anugerah Datuk ini? Adakah bermula daripada Dato' Shed(betul ke ejaan ini?) yang mendapat anugerah daripada Sultan Johor. Atau bermula daripada Tan Sri P. Ramlee yang mendapat pingat daripada Sultan Perak. Atau fanomena ini semakin menjadi-jadi setelah gelaran Datuk menjadi milik Siti.

Baiklah. Saya juga akui, yang dahulu saya juga minat tengok filem Hindustan. Tetapi itu dahululah masa masih belum nampak jalan terang. Eleh..Anwar Ibrahim pun minat tengok hindustan semasa zaman U dahulu (sumber diperolehi semasa saya sembang dengan seorang pak cik yang mengaku serumah dengan Anwar dahulu). Nak kira bagaimana itu?

Tetapi jari telunjuk saya tetap di angkat ke atas untuk menandakan amaran. Amaran bahawa budaya hendonisme dan penerimaan terbuka pada gejala maksiat telah sampai ke kemuncaknya.
Kita tidak lagi hairan apabila mendengar orang yang terlibat dalam salah laku seks(berzina) memegang semula tampok pemerintahan partinya. Kita tidak lagi hairan apabila ahli politik datangnya dari celah popular yang bengkok ini. Lalu jangan kita hairan jika mereka juga menarik kelompok seperti mereka ini naik menjadi figure-figure masyarakat.

Peduli apa, bukan? Kita juga mahu melahirkan Joseph Estrada. Aktor filem yang boleh mencecah ke jawatan presiden Filiphina. Kita juga mahukan orang seperti Arnold Schwarzenegger. Kita tidak sabar mungkin untuk melihat Rosyam Noor atau Siti Nurhaliza menjadi ahli parlimen kelak. Malah kita sudah ada pun aktor Jins Samsudin menjadi senator Dewan Negara. Kita juga ada bapa kepada Dafi, yang menjadi menteri belia dan sukan. Kita juga ada bapa kepada Dr Fazley. Juga Ramli Ngah Talib bekas mertua Nora Danish. Dan pelbagai nama yang meletihkan lagi...huh..

Saya tidaklah menentang industri hiburan secara total. Namun saya merasakan sudah perlunya wujud ombak yang menyapu hendonisme melampau ini dengan mengangkat budaya ilmu di dalam masyarakat. Jika mudah sangat untuk memberikan anugerah Datuk kepada artis, adakah sukar benar untuk memberikan anugerah Datuk kepada ahli-ahli, think tank dan ilmuwan yang bercambah di universiti-unversiti mahupun sekolah-sekolah? Mereka inilah orang yang lebih utama kerana merekalah yang banyak melontar rasionalnya menggunakan akal buat panduan masyarakat.

Alahai Melaka..Melaka...Kalau Tun Perak, Sultan Alaudin Riayat Syah, Hang Tuah.. melihat apa yang berlaku sekarang di bumi yang mereka pertahankan dahulu, apa agaknya yang mereka nak kata?





MS Rizal,
Kuala Lumpur,
22 Oktober 2008,
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP