Bingkisan cerita Nabi Yusuf as

>> Sunday, October 5, 2008


Surah Yusuf. Surah yang terdiri daripada 111 ayat ini cukup menarik untuk diulas. Surah Yusuf ini keseluruhan isinya berkisar pada cerita Nabi Yusuf a.s. dan saudara-saudaranya beserta orang tua mereka. Cara penyampaian surah ini kepada Nabi Muhammad SAW berbeza dengan penyampaian kisah Rasul-rasul yang lain. Kisah Nabi Yusuf a.s. ini khusus diceritakan dalam satu surah sedang kisah-kisah nabi-nabi yang lain disebutkan dalam beberapa surah.

Selain itu tema kisah Nabi Yusuf adalah kesabaran yang sering mendatangkan keuntungan. Berbanding kebanyakan kisah nabi-nabi lain yang diungkap kisah dakwah mereka dan akibat yang menimpa kaum-kaum yang tidak mahu mendengar.

Kisah isteri Aziz* yang menggoda ghulam(budak/hamba) yang bernama Yusuf itu kecoh dikalangan wanita-wanita bangsawan Mesir. Apakah yang membuatkan isteri Aziz itu tertarik kepada hambanya?

Berkata mereka, "Isteri Aziz menggoda bujangnya untuk menundukkan dirinya (kepadanya), sesungguhnya cintanya kepada bujangnya itu adalah sangat mendalam. Sesungguhnya kami memandangnya dalam kesesatan yang nyata."

Maka tatkala isteri Aziz mendengar cercaan yang ditujukan kepadanya dirancangnya satu majlis. Mahu ditunjukkan kepada mereka yang mengata akan godaan nafsu yang ditimpanya. Ketampanan Yusuf benar-benar membuatkan dia tertawan. Mahu dibuktikan bahawa mereka juga tidak akan berjaya untuk menepis tarikan Yusuf itu.

Wanita-wanita bangsawan hadir ke majlis jamuan yang disediakan oleh isteri Aziz. Mereka disuruh duduk dan disediakan pisau seorang satu kepada mereka buat memotong hidangan jamuan. Ditengah-tengah mereka sedang menghiris hidangan maka ketika itulah isteri Aziz menyuruh Yusuf keluar.

Berkata isteri Aziz kepada Nabi Yusuf, ""Keluarlah (nampakkanlah dirimu) kepada mereka."

Maka tatkala Yusuf keluar menampakkan diri mereka terkejut melihat ketampanan Nabi Yusuf sehinggakan ada yang terhiris jarinya sendiri.

"Maha sempurna Allah, ini bukanlah manusia. Sesungguhnya ini tidak lain hanyalah malaikat yang mulia." jerit mereka.

Isteri Aziz berpuas hati, dia berjaya menutup mulut-mulut yang memperkatakannya sebelum ini.

Nabi Yusuf diambang dugaan. Akhirnya dia memutuskan untuk tinggal sahaja di dalam penjara daripada cenderung untuk menurut kemahuan wanita-wanita bangsawan itu. Allah memperkenankan permintaan Nabi Yusuf dan menyelematkan Nabi Yusuf daripada fitnah yang menimpanya.

Kisah ini sengaja saya petik untuk mengajak pembaca berfikir.

Pertama. Jika ketampanan Nabi Yusuf as itu menjadi fitnah buat diri baginda, sehinggakan Nabi Yusuf terbeban dan memilih penjara. Maka apakah yang menjamin diri kita yang sering mengejar-ngejar ketampanan dan kecantikan. Malah lebih teruk lagi jika kita sering berbangga-bangga dengan kecantikan dan mahu menghebohkan kepada orang ramai.

Saya teringat kata-kata bijaksana, "Sesiapa yang merasakan dirinya cantik dan berbangga-bangga dengan kecantikannya maka kecantikannya itu akan memusnahkan dirinya."

Kedua. Keindahan wajah Nabi Yusuf as sahaja sudah membuatkan wanita-wanita bangsawan itu terhiris jarinya, bagaimana pula dengan keindahan pencipta Nabi Yusuf as? Adakah kita berkesempatan untuk melihat keindahan Allah di akhirat kelak?

Ketiga. Setiap kemungkaran itu sebenarnya dibentangkan juga pilihan untuk menyelamatkan diri. Kadang kala pilihan itu merugikan diri sendiri. Namun di sisi Allah itu adalah yang mulia. Nabi Yusuf as lebih memilih penjara daripada tunduk kepada hawa nafsu. Walaupun tinggal di penjara itu bukan satu pilihan yang menyenangkan bagi semua orang, namun itulah yang menjadi Nabi Yusuf as.

Kisah Yusuf banyak pengajaran,
Diambil oleh Rasul junjungan,
Kala sedih duka menawan,
Kisah Yusuf mengubat rawan.

Menurut riwayat Al Baihaqi dalam kitab Ad Dalail bahwa segolongan orang Yahudi masuk agama Islam sesudah mereka mendengar cerita Yusuf a.s. ini, karena sesuai dengan cerita-cerita yang mereka ketahui. Dari cerita Yusuf a.s. ini, Nabi Muhammad s.a.w. mengambil pelajaran-pelajaran yang banyak dan merupakan penghibur terhadap beliau dalam menjalankan tugasnya.

* Dalam sebahagian kitab-kitab tafsir mengungkap nama isteri Aziz ini sebagai Rail, Zulaikha atau Zalikha. WallahuTaala'lam.




MS Rizal,
Kuala Lumpur,
5 Oktober 2008,
http://msrizal.blogspot.com/

2 comments:

naruto onepiece October 7, 2008 at 2:57 PM  

Promosikan artikel anda di www.infogue.com. Telah tersedia widget shareGue dan pilihan widget lainnya serta nikmati fitur info cinema, game online & kamus untuk para netter Indonesia. Salam!
"http://agama.infogue.com/bingkisan_cerita_nabi_yusuf_as"

Anonymous November 17, 2009 at 11:59 AM  

Assalamualaikum.
mampir baca infox yach?

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP