Mesej Yang Tak Sampai

>> Tuesday, December 4, 2007



"Kau fikir cerita macam 'Mutiara Hati' tu Islamik ke?" Soal Fajarul pada aku dan Iskandar.

"Entahlah... Islamik kot!" Aku menjawab.

"Cerita tu nampak je Islamik. Tapi sebenarnya liberal."

"Macam mana tu?"

"Yelah, kau tengok bila insaf pergi masjid pakai telekung. Lepas tu habis solat pakai balik jeans ketat tak pakai tudung."

Hmm.....

Aku berfikir tentang kenyataan Fajarul ini.
Berdakwah melalui Hikayat Televisyen.
Sampaikah mesej disebalik mesej tu?

Yang aku nampak cerita seperti Mutiara Hati berkesan dalam melariskan tudung fesyen Arini.
Dan tak kurang juga filem Kiamat sudah Dekat melariskan kain pelekat Pak Haji.

Itu cerita seberang.
Cerita kita?

Aku ada terbaca statement Prof. Abd Razak Mohaideen berhubung filem terbarunya Nana Tanjung 2.
Dia kata yang dia sebenarnya ingin menyampaikan mesej baik disebalik lawak jenaka yang di badutkan oleh Saiful Apek dan Pak Cik Pie.
Dia mencontohkan kepada Nana Tanjung.
Mesej yang ingin di sampaikan adalah taat kepada ibu bapa.
Ini salah satu contohlah.
Mungkin dia kena tambah yang mesej yang tak berapa nak sampai pulak adalah pakai tudung ni optional sahaja, pakai rambut palsu ni dibolehkan dalam agama, mengkhianati dan memperbodoh-bodohkan perjanjian takpe demi cinta suka sama suka, dan antum tambah lagilah....

Aku bawa teori ni bila aku tonton filem Prof. Razak Mohaideen seterusnya, OTAI (aku baru tengok petang tadi dalam bilik).
Mesej yang aku dapat petik adalah poligomi dibolehkan syarak.
Tak boleh ditentang, tak payah buat persatuan menentang poligami...
Mesej yang tak sampai....malas nak komen ,banyak, macam biasalah filem-filem Melayu ni...

Dakwah adalah baik.
Berdakwah dan menyumbanglah demi Islam.
Kerana kita yang mukmin ini akan ditanya di hadapan Mahkamah Mahsyar tentang apa yang kita lakukan dalam memikul amanah Iman dan Islam.
Tetapi berdakwah juga perlu relevan, kelak agama itu nampak kontradik, mengelirukan dan memayahkan.
Sedar tak sedar cara ini boleh membawa orang jauh daripada Islam.

Aku sedar yang mesej poligami dalam filem OTAI ini ditujukan kepada pertubuhan seperti Sisters In Islam.
Tetapi boleh bayangkan tak apa yang akan mereka rasa?
Senyum menyindir, ataupun marah berhujah!
Menyindir kerana watak penyindir tu pun banyak kelemahannya, banyak langgar syaraknya.
Marah berhujah kerana fakta-fakta liberal mereka yang dirasakan sudah cukup untuk membisukan mulut ranting-ranting penentang mereka.

Aku rindukan filem Islamik!!!!

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP