Kelkatu yang membawa rahmat

>> Thursday, December 13, 2007


Kelmarin hujan di KL turun renyai-renyai dari pagi sampai ke malam.
Apabila aku bangun pada pagi harinya, kulihat penuh di atas lantai binatang ini.
Binatang yang bergelimpangan dengan sekutu-kutunya yang ramai.
Penuh puas setelah bermandikan cahaya lampu pendaflour hampir sepanjang malam.
Juga mungkin puas dapat berzikir kepada Allah SWT yang menganugerahkan mereka sepasang sayap untuk bisa terbang walaupun sekadar satu malam.
Bintang apa tu?

"Kelkatu daa!"

Bagus juga ada kelkatu ni. Rajin sikit la aku nak menyapu ruang tamu kat depan ni. Selalu aku sapu 2 ke 3 hari sekali je. Itupun kalau dah nampak betul-betul berhabuk. Mujur ada rakan serumah yang membantu.
Berkerjasama membersihkan rumah.
Kata;
'KEBERSIHAN SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN'

Aku teringat la masa aku kecik-kecik dulu. Ada la masa tu aku dalam darjah 4.
Waktu tu aku tinggal di rumah kampung.
Sekitar rumah aku dulu penuh pokok-pokok dusun.
Nak dijadikan cerita satu hari hujan lebat menimpa kampung aku.
Siap ada petir sabung-menyabung.
Keseokan harinya, masa aku bangun pagi.
Aku terkejut!
Kelkatu memenuhi rumah aku dalam keadaan luar biasa.
Penuh lantai rumah aku digenangi kelkatu. Hampir tiada ruang yang tinggal untuk aku bebas berjalan tanpa memijak kelkatu. Masa tu pulak elektrik tak ada sebab mungkin kilat terlampau kuat malam tu.
Kiranya subuh tu aku hanya mendengar rumah aku berdengung dengan kelkatu.
Dan di bawah saki-baki sinar bulan yang menerjah masuk apabila pintu dibuka, aku nampak rumah aku dah dibanjiri dengan kelkatu.

"Uii..Banyaknye kelkatu." Aku bersuara.

Jenuh la mak aku aku tengok mak dan bapak aku menyapu semua kelkatu tu.
Dikumpul-kumpul. Dan dibuang ke laman rumah.

Kenapa ke laman rumah?

Rupa-rupanya bapak aku nak bagi makan kelkatu tu pada binatang lain.
Burung-burung!

MasyaAllah, itulah kali pertama aku lihat burung-burung liar menjadi begitu jinak!
Hinggap dihalaman rumah aku untuk mematuk segala kelkatu yang ada.
Juga waktu itu aku nampak pelbagai jenis burung.
Cantik-cantik belaka. Lepas tu ada seekor burung yang agak besar sedikit datang bertenggek di dahan pokok rambutan di halaman rumah.
Burung ni aku tak tahu jenis apa. Tapi cantik. Burung ni datang tak makan pun.
Tapi dia mengeluarkan bunyi seolah-olah memanggil burung-burung lain.
Seolah-olah panggilan yang mungkin menyatakan," Ke marilah hamba-hamba Allah yang bersayap.Di sini Allah SWT telah melapangkan rezekimu, kemarilah."

Tak habis setakat itu sahaja.

Bapak ku menambah,"Ni kalau ada kelkatu banyak-banyak ni, mesti ada cendawan busut yang tumbuh sekitar-sekitar sini."

Aku berfikir,"Mungkin betul bapak aku cakap ni."

Selalunya kalau hari sabtu, aku tak buat apa-apa kecuali merayap di dalam dusun. Bukan ada buah pun sebab waktu itu bukan musim buah.
Aku selalu merayap berseorangan.
Kebetulan hari kejadian kelkatu itu berlaku pada hari sabtu.
Aku pun merayau-rayau. Tengok perkara-perkara baru.
Kiranya memang dari kecik dah biasa dengan hutan la..konon..

"Eh, ada cendawan!" Tiba-tiba aku terjumpa satu batang cendawan.

Aku pun ambil dan petik-petik payung cendawan tu sambil langkahku menuju ke rumah.
Sekali masa sampai kat rumah bapak aku terpandang yang aku bawa balik cendawan.
Bapak aku bertanya mana aku dapat?
Aku tunjukkan tempatnya yang tak jauh dari rumah aku.
Rupa-rupanya apabila bapak aku selongkar semak di tempat aku terjumpa cendawan tu, banyak cendawan yang tumbuh.
Hipotesis bapak aku tepat!

Nyatalah kelkatu yang banyak tu bukan sahaja menandakan rezeki Allah kepada burung-burung malahan juga kepada diri yang naif ini.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP