Bomoh dan Permasalahan

>> Friday, December 14, 2007


"Boleh tak kalau apabila kita disihir dengan bomoh Siam, kita berubat dengan
bomoh Siam juga?"

Seorang ahli usrah aku bertanyakan soalan.
Aku diam sejenak. Membiarkan ahli usrah lain jawabkan dahulu.
Aku faham yang si yang bertanya mencontohkan soalan kepada dirinya.

"Keburukan itu tetap keburukan. Ianya tak boleh ditutup dengan keburukan juga." Aku bermukaddimah.

MASALAH BOMOH

Sihir, gangguan jin dan mendatangi bomoh adalah masalah yang membelenggu manusia yang kurang Tawakkalnya kepada Allah SWT.
Aku faham kadang-kadang ada juga manusia yang mencari ikhtiar dengan
menggunakan bomoh ni.
Entah mengapa, bomoh dan melayu amat sinonim.
Sehinggakan ada orang berpangkat besar yang pada mulanya tidak percaya
tentang jin ini pun akhirnya menggadaikan prinsip egonya kepada Tok Bomoh.

Kalau kat tempat aku ni, kalau ada orang hilang duit. Bomoh dicarinya.
Percayakan apa yang dikatakan bomoh itu. Dituruti itu dan ini lalu teraniayalah orang yang tak sepatutnya teraniaya.
Dahulu masa kes Yin hilang, ramai pula bomoh menawarkan pertolongan.
Kes Nurin pun samalah.
Masa kes hilang Nuri dahulu di Genting Sampah, hikmat bomoh juga digunakan.
Ada juga satu tempat di kem askar, bomoh hujan digunakan untuk menghindarkan hujan di hari Acara Kawad.


Mengapa bomoh amat dipercayai?
Kalau kita lihat zaman Firaun dahulu, ahli sihir dan tukang tenung dipandang agung.
Mereka mempunyai tempat-tempat istimewa di sisi Firaun.
Ini kerana kebanyakan mereka tidak beriman dengan ajaran Tauhid.
Bandingkan dengan zaman sekarang. Ya lah, kata akhir zaman...


HUKUM MENDATANGI BOMOH

Amalan mendatangi Bomoh atau Kahin, ‘arraaf (tukang tenung nasib),
mempercayai Horoscope dan mempercayai apa-apa yang karut mengenai nasib
malang dan kedatangan roh secara realiti adalah karut dan boleh membawa kepada syirik.
Malahan mempercayai ada orang jauh akn datang rumah bila lihat rama-rama masuk rumah pun boleh dikira meramal nasib.
Hati-hatilah teman, banyak contoh dan larangan dalam Al-Quran dan Al-Hadith mengenai dosa syirik ini.

Ketahuilah ianya adalah dosa terberat. dan tidak diampunkan Allah SWT.
Ianya merosakkan akidah yang menjadi teras kepada Iman, Islam dan Ikhsan.
Maka si pengamal syirik ini sengaja menempah kepada kezholiman diri sendiri,
menjatuhkan martabat di sisi Allah, menghapuskan semua amalan baik dan
diharamkan syurga sekaligus menempah azab neraka.

Aku petik daripada Al-Quran

Ertinya : "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia
mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang
dikehendaki-Nya. Barang siapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia
telah berbuat dosa yang besar." ( Al-Nisa' / 4 : 48 )

Ertinya: "Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah,
maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka,
tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolong pun." ( Al-Maidah / 5 : 72 )

Aku petik daripada Hadith shohih, maksudnya:

Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Barangsiapa yang mendatangi bomoh untuk bertanya tentang sesuatu perkara lalu
dia membenarkan apa yang bomoh itu katakan, maka tidak diterima solatnya
selama empat puluh hari." ( HR Muslim )

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi maksudnya :

"Barangsiapa yang mendatangi bomoh lalu ia mempercayai apa yang bomoh itu
katakan maka kafirlah ia terhadap apa yang Allah turunkan kepada Nabi
Muhammad s.a.w. "( HR Abu Daud )

MENGELAKKAN SIHIR DAN GANGGUAN JIN

Nabi s.a.w. seperti sabda baginda yang bermaksud:
Jangan kamu jadikan rumah kamu seperti kawasan perkuburan. Sesungguhnya
syaitan akan lari daripada rumah yang di bacakan di dalamnya surah al-Baqarah.
(Riwayat Muslim, Tarmizi, dan Ahmad).

Hidupkanlah amalan membaca Al-Quran di rumah. InsyAllah ini cara terbaik
menghindarkan gangguan jin.

Cara yang terbaik adalah bertawakkal kepada Allah SWT.
Amalkan bacaan Al-Mathurat pagi dan petang bagi memohon perlindungan Allah daripada makhluk-makhluk jahat.

Bersabar adalah amalan terbaik. Ketahuilah bahawa pahala sabar itu tinggi.
Ini semua adalah ujian musibah yang datangnya daripada Allah SWT,

Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan,
kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah - buahan. Dan berikanlah berita
gembira kepada orang - orang yang sabar, (yaitu) orang - orang yang apabila
ditimpa musibah mereka mengucapkan : “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi rajiuun
(kepada Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali)
(QS Al-Baqarah: 155 - 156)


SIKAP SAIDINA UMAR

Saidina Umar pernah kehilangan bekalan tamar yang diinggalkan di sisi masjid.
Padahal ketika itu dia betul-betul lapar dan berniat untuk makan.
Tetapi dia tidaklah sampai mencaci, atau pergi berjumpa bomoh supaya di cari
pencuri itu. Tetapi dia lantas berdoa;

"Tuhan, kalaulah pencuri itu mengambil makanan itu untuk menjadi makanannya
seorang, maka aku halalkan.
Kalau ia mengambilnya lalu dimakan bersama anak dan isteri,maka aku halalkan.
Tetapi kalau pencuri itu memang kerjayanya mencuri sahaja sepanjang hayat,
biarkanlah pekerjaan ini menjadi yang terakhir untuknya."

MasyaAllah, hebat Tawakkal insan soleh ini.
Mendoakan orang yang menganiyainya.
Kita bagaimana?

1 comments:

yginsaf December 18, 2007 at 3:35 AM  

me x pandai nak komen.. tumpang lalu je anta..

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP