Aku bukan ustaz la Syeikh!

>> Wednesday, December 19, 2007


Ada rakan yang panggil aku ustaz.
Aku tergamam.
"Ya Allah sesungguhnya aku takut dengan fitnah ini."

Bagaimana mahu menjelaskan.
Aku tidak layak digelar ustaz.
Apakah aku layak digelar hanya kerana aku berusaha Istiqomah di Masjid.
Sungguh itu kewajipan seorang lelaki mukmin.
Tiada yang istimewa untuk mereka.
Apakah aku layak digelar ustaz hanya kerana aku suka berkopiah putih.
Sungguh ramailah orang yang berketayap putih. Tiada istimewa pada aku.
Apakah aku layak digelar ustaz hanya kerana sesekali-sekala mengimamkan solat?
Sungguh itu pekerjaan seorang lelaki mukmin jua.

Jadi kenapa aku layak digelar ustaz?
Tidakkah aku ini hanya mencalit tompok-tompok hitam pada gelaran mulia ini?
Oh, rakan-rakan andai mereka tahu aibku. Maka pastilah mereka meninggalkan aku.
Menuding jari padaku." Kau pun samalah!"

Aku tiada ilmu untuk menyuluh.
Juga dahan untuk berteduh.
Aku gusar akan goyangan tiupan taufan,
Sekali tiup aku akan hilang segala-galanya.

Lalu ketika itu siapakah yang dapat menghulur bantuan?
Title 'ustaz' itukah?
Kalau ianya bersalut dengan emas budi dan permata daei.
Alangkah bahagianya daku.
Tapi aku gusar ianya penuh bersalut lumpur ego dan rasa hipokrit.

Oleh itu sebelum title ini kau ulangkan, baik aku jawab dulu:
"Aku bukan Ustaz la syeikh!"



3 comments:

ghazali December 19, 2007 at 1:16 AM  

kalau macam tu panggil hang syeikh lah!

a z r e e n December 20, 2007 at 10:27 PM  

apa itu ustaz?
ustaz kan mcm "guru" kan?

hurmm.... rasanya tak salah ite digelar ustaz..
tapi kalo kita tak selesa dgn gelaran tu, kita ada hak utk menolak panggilan camtu..hehe

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP