Pemikiran Stereotaip menjadikan anak tidak kreatif.

>> Friday, November 30, 2007


Orang kata dalam setandan pisang pasti ada busuknya...

Persoalan 1
Kawan saya bercerita tentang jiran sebelah rumahnya ada seorang makcik yang punya anak-anak yang berjaya.
Tetapi tidak bagi anaknya bongsunya . Kurang sedikit dalam pelajaran. Ramai jiran-jiran memperkatakannya.
Mungkin dia dikaitkan dengan perumpaan di atas.

Persoalan 2
Lecterur saya menyelitkan sedikit dalam kuliahnya.
Dia punya adik beradik yang agak bagus dalam pelajaran.
Tetapi dia punya seorang adik lelaki yang agak 'kureng' sikit dalam pelajaran.
Dia mengaitkannya dengan perumpaan di atas.


Persoalan 3
Saya ada 6 beradik.
Adik saya yang paling bongsu baru darjah 2.
Agak risau sedikit tentang pelajarannya.
Sering corot dalam kelas.
Saya memikirkan tentang masa depannya.
Adakah saya perlu membuat kesimpulan seperti perumpamaan di atas?

Jawapan 1, 2 dan 3.
Perumpamaan di atas cuma tanggapan manusia.
Sesetengah Ibu Bapa terlampau memikirkan apa yang perlu anaknya jadi bila dah dewasa nanti.
Ini disebabkan terkesan dengan pandangan sekeliling.
Pastinya terbayang-bayang di fikiran mereka yang anak mereka perlu menjadi Doktor, Engineer, Lawyer, Lecterur atau apa-apa sahajalah yang bertaraf Profesional.
Jadi mindset anak-anak sudah terarah kepada yang apa yang diset oleh Ibu bapa.
Beruntunglah jika berjaya,tetapi jika gagal?

Busuk sangatkah pisang yang busuk tu?
Masih ada manfaat.
Masih ada hikmah.
Allah tidak jadikan manusia itu sia-sia.
Lihat seperti apa yang diceritakan oleh kawan saya dalam soalan pertama tadi.
Anak bongsu makcik tu mungkin dinampak tak berjaya.
Tapi jasanya juga besar pada ibunya.
Abang dan kakaknya yang berjaya semuanya merantau ditempat lain.
Jadi yang menjaga ibunya adalah dia seorang sahajalah.
Sakit pening semua dia jaga.
Ini mungkin salah satu hikmahnya.

Pemikiran Stereotaip membuatkan anak-anak tidak kreatif.
Pemikiran yang lurus kadang-kadang membawa kita kepada kejumudan.
Biasanya orang yang berfikir tentang apa-apa yang diputar-putar masyarakat adalah orang yang berfikiran lurus.
Lihatlah ulama-ulama dahulu corak pemikiran meraka yang melangkaui masyarakat dan juga zaman membuatkan mereka dibantah dan dibenci pemerintah.
Kebanyakannya di penjara.

Jangan sampai anak kita menjadi orang yang terdesak disebabkan didikan kita.
Ikutlah apa yang orang dah buat.
Asal dirinya berjaya.
Saya tidak katakan pelajaran itu tak penting!
Pelajaran itu nombor wahid.
Tetapi janganlah disebabkan gagalnya seseorang itu di dalam pelajaran dia terus dianggap bodoh atau tak berpelajaran.
Walhal ramai ahli-ahli perniagaan terkenal tak belajar tinggi pun.
Syed Mokhtar Al-Bukhari takat SPM je(tapi SPM zamannya sudah dianggap tinggi).
Bill Gate kena tendang daripada sekolah lagi.

Rezeki manusia itu berbeza-beza...
Man Jadda wa Jada

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP