Kanak-kanak dan Masjid

>> Friday, November 16, 2007


"Hish, budak-budak ni bising je!!"
Rungut seorang Brother apabila melihat kanak-kanak sedang bermain di luar surau.
Ketika itu sedang berlangsung kuliah Maghrib di surau Kampung Pasir.
Bersebelahan dengan Taman Perumahan tempat keluarga aku tinggal.

Aku menjengukkan sedikit kepala ke luar, budak-budak sedang bermain panjat-panjat.
Riang wajah mereka.
Hari tu aku tak bawa Izuan ( adik bongsu aku) bersama. Kalau tak, mesti dia pun join sama dengan budak-budak ni.
Ustaz yang berkuliah buat tak tahu je budak-budak bising, diteruskan je kuliah Maghrib tu.

"Hish.." , Brother ni merungut lagi.
Kali ini dia bangun, langkahnya pantas. Seolah-olah geram yang amat sangat.
Kalau anak dia yang buat bisang tu, mungkin dah ditamparnya.
Aku membiarkan sahaja. Tapi telinga aku pasang juga, sebab aku duduk dekat dengan tingkap.

Mata aku terus memandang Ustaz yang berjanggut ni berkuliah, orang yang agak disenangi. Tak sombong. Mungkin dia belajar tak tinggi, tapi akhlak dia aku kagumi. Banyak lagi ilmu akhlak yang aku perlu belajar daripada orang macam ni.
Tapi aku agak kurang khusyuk selepas Brother ni keluar untuk 'sound' budak-budak bising ni.
Memang berhasil senyap, keselesaan sebentar buat kariah dewasa yang belum tentu ikhlas dan belum tentu bagus ni.
Tapi kasihankan budak-budak yang putih bersih dari dosa ini.
Kalau tak main diorang nak buat apa sementara menunggu waktu Isyak ni?
Dengar kuliah ustaz?
Tajuknya berat, tak menarik minat mereka sangat.

Aku tak suka bila budak-budak diganggu keseronokan mereka dalam usaha untuk kita mengajar mereka bermesra dengan Masjid.
Biarlah mereka buat bising pun, boleh diingatkan.
Tapi biarlah secara hikmah.
InsyaAllah, budak baik seperti mereka memahami.
Bukan di marahi, ini cuma menjatuhkan air muka mereka.
Mereka pun ada perasaan. Seharusnya dilayan seperti remaja baru mereka rasa dihargai.
Apalah yang mengasyikkan di zaman kanak-kanak selain bermain, biarlah... mereka belajar sesuatu daripada situ.

Seingat aku masa zaman kanak-kanak, aku dan rakan-rakan tak pernah di marahi oleh kariah Masjid jika kami bermain-main dalam Masjid (Masjid tempat aku selalu solat sebelum berpindah rumah).
Cuma adalah Pak Cik yang dia pun jarang nampak mukanya di Masjid ni selalu marah kami.
Akulah selalu jadi sasaran Pak Cik tu...haha
Teringat aku, betapa tak seriusnya kami solat...
Kalau ada seorang yang sengaja menjatuhkan kopiahnya ketika sujud, habis satu soff kanak-kanak tu jatuhkan kopiah mereka.
Koriah tetap tak marah..
Kalau Tok Imam yang dah tua jadi Imam. Aku boleh tergelak dengar bacaan Tok Imam tu.
Koriah tetap tak marah...
Kalau rasa panjang sangat Tahiyyat Akhir tu, aku boleh sesuka hati bagi salam awal. Sambil berlalu pergi sempat juga tersenyum kat kawan-kawan yang menoleh kat aku sedangkan solat mereka belum selesai, Tok Imam tak beri salam lagi!

Alhamdulillah, disebabkan tak marah itulah aku mula semaikan diri untuk mencintai Masjid.
Untuk merajin-rajinkan diri membersihkan Masjid.
Untuk baik-baikkan diri dengan Pak Cik-Pak Cik Masjid.
Membesarkan diri di sebalik Masjid yang dah di 'besar'kan.
Untuk mengertikan diri bahawa Masjid adalah sepatutnya rumah kedua ku.

Aku balik Kampung beberapa bulan lepas itu.
Budak-budak dah kurang, yang ada cuma dua tiga orang je.
Brother tu pun dah tak nampak muka.
Surau jadi sepi.
Yang ada hanya suara jemaah Pak Cik-Pak Cik pencen bersembang sementara menunggu Isyak.

"Izuan, jom balik kejap...sementara tunggu waktu Isyak", aku mengajak adik bongsu ku.



Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.
An-Nahl, 125

Hikmah: ialah perkataan yang tegas dan benar yang dapat membedakan antara yang hak dengan yang bathil.

1 comments:

علي السياف November 16, 2007 at 3:10 PM  

جازاك الله كل خير

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP