kafir tak kafir...

>> Saturday, November 24, 2007


"...sedap-sedap hati je panggil kami ni kafir.!"

Telinga aku menangkap pertengkaran kecil antara 2 makhluk ciptaan Allah.
Seorang cina dan seorang lagi melayu. Terjadi ketika aku memintas perjalanan 2 rakan ini.

"Yelah, dah kamu ni memang kafir.."

Aku tergamam dengan jawapan daripada si Melayu ni.
Selepas itu aku tak dengar lagi perbualan mereka kerana kakiku sudah bergerak pantas.
Tapi akal-ku ligat berfikir, wajarkah rakan-rakanku di kalangan bukan muslim dipanggil kafir. Pasti 'mereka' merasa gelaran itu seangkatan dengan syaitan, iblis atau makhluk jahat lain yang terdapat di muka bumi ini.

"Kamu belajar kena rajin,selalu berdoa, selalu solat. Baru ilmu berkat. Jangan bandingkan diri kamu dengan 'kapiaq-kapiaq'(bukan muslim) tu."
Terluncur perkataan ini daripada seorang makhluk Allah semasa menasihati aku dan rakan-rakan supaya rajin-rajin beribadah untuk mendapatkan ilmu yang berkat.

Sekali lagi persoalan ini timbul, wajarkah mereka dipanggil kafir?

Mari kita singkap.....

Kafir muncul dari perkataan arab 'kaf fa ra'. Selain itu terbit perkataan kafara, kaffar, kaffarah,kafur, kufran dan kaffara, dalam bahasa Arab.

Lawan bagi kafara atau kafir adalah amana yang daripadanya terbit perkataan-perkataan yukminu, iman, mukmin dan sebagainya. Ia bermaksud percaya atau iman, orang-orang yang percaya, atau orang-orang yang beriman.



Cuba kita baca ayat ini;

Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman...Al-Baqarah,6.

Lihat pada ayat ini. Perkataan kafir digunakan untuk makhluk yang telah diberikan peringatan tetapi masih tidak mahu mengikut.
Untuk orang yang sudah tertolak imannya.
Jadi yang masih belum tertolak imannya, masih ada ruang untuk hidayah.
Maka wajiblah orang beriman untuk memberi peringatan.
Tetapi berapakah jarak masa untuk memberi peringatan ?
Jawapannya, selagi nyawa dikandung badan.
Nabi Nuh as pun berdakwah hampir 950 tahun.

Berhati-hatilah untuk menyebut perkataan kafir, kerana Allah SWT sahaja yang tahu siapakah sebenarnya yang tertolak imannya dan siapa yang belum mendapat petunjuk.

Adalah lebih selamat untuk kita menganggap bahawa orang yang bukan Islam itu adalah orang yang belum lagi diberikan petunjuk, belum lagi diberitahu dan masih lagi terdapatnya salah faham mereka kepda Islam dan orang Islam itu sendiri.

Jangan sesekali fikir yang kawan-kawan kita yang tak muslim ni akan masuk neraka.
Takkan masuk Syurga.
Ingat kisah ahli-ahli sihir Firaun. Paginya mereka kufur, di pertengahannya mereka beriman, dan petangnya mereka syahid.
Allah memberikan petunjuk kepada siapa sahaja yang mahu diberi petunjuk.

Justeru sebelum memanggil mereka kafir atau musyrik, tanyalah dahulu diri sendiri.
Apakah yang pernah diri ini lakukan untuk memahamkan mereka tentang Islam?
Atau memberikan gambaran serba-sedikit tentang maksud isi Al-Quran.
Jangan berikan jawapan, "Ini bukan tugas aku!"
Kalau begitu baik dibungkus sahaja Islam kita ini baik-baik dalam kain yang cantik.
Dilipat, diwangikan dan simpan di tempat paling selamat.
Supaya kita tahu di mana nak dapatkan 'Islam' untuk ditempekkan di dahi saat menjelangnya ajal nanti.


Tempatkan 'mereka' di celah-celah doa kita.....

1 comments:

adika November 25, 2007 at 11:50 AM  

Nak tambah..
Selalunya orang kita sukea sangat melaknat..
Sebenarnya Allah sahaja yang boleh melaknat.
Mana tahu, orang yang paling kuat menentang Islam tp jahil tentang Islam pun boleh kembali kepada Islam.
Abu Sufian cth terbaik...

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP