Diari dua hari Ahad

>> Monday, March 16, 2009

Hari Ahad: 8 Mac 2009

Saya menggapai selipar untuk berjalan menghirup udara segar di luar Surau Al-Ansar, Keramat. Burung-burung berkicau sebagai peneman pagi. Sibuk tanya bertanya barang kali, kemana tujuan dikibarkan sayap untuk mencari rezeki. Berkatnya rezeki si burung.

Saya berada di Surau ini bermula dari petang Sabtu(7 Mac) dan pulang seusai Zohor berjemaah. Kerana di sini berlangsungnya program Malam Amal Bina Taqwa(MABIT). Tentunya tiada kata lain, yang saya dapat gambarkan melainkan, SERONOK! Alhamdulillah....


Program yang diwarnai dengan taaruf , makan bertalam, tazkirah, tazkiyatun nafs, halaqah, tilawah jamaei, zikr ma'thurat, daurah, riadah dan acara kemucak adalah qiyamulaill. Gembira saya dapat berkenalan dengan ramai ikhwah-ikhwah yang datang dari sekitar Universiti Lembah Klang. Terima kasih kepada 3 orang ikhwah yang bergilir-gilir mengimami Qiam pada pagi itu. Bacaan surah at-Taubah penyeri setiap rakaat cukup mengasyikkan. Ditambah dengan maksud ayat yang dapat difahami, kerana kami telah tadabbur terlebih dahulu.

Kesimpulan program: Alhamdulillah, program ini berjaya menjadi booster melonjakkan iman. Cayalah Rizal!


Sebahagian ikhwah yang turut serta
Aktiviti riadah pada pagi itu, bermain bola sepak. Dah lama tak main bola secara berkaki ayam.

Hari Ahad: 15 Mac 2009

Platun bergerak di dalam ketumbukan barisan menuju ke lapangan sasar, Kem Sungai Besi. Latihan menembak terpaksa ditunda ke pagi Ahad ini kerana rahmat hujan lebat mencurah-curah pada petang Sabtunya(14 Mac). Sebahagian senior-senior(Pegawai Kadet 'Lapok') meneruskan semangat juang untuk memetik picu Styer AUG menembak tepat ke sasaran. Saya merenung jauh-jauh ke papan target yang terbentang di hadapan mata. Jarak tembakan 100 meter dalam keadaan meniarap bukan sesuatu yang tidak biasa. Formula matematika apakah yang sesuai digunakan dikala ini? (Ayat poyo!)

Bang!!!

Saya melepaskan satu persatu tembakan sambil mengawal nafas turun naik. Alhamdulillah hasilnya memuaskan. 10 butir peluru ditembak. 1 tepat ke Bold. 8 persis menghampiri Bold dan satu sasaran agak terkeluar. Tetapi yang penting tiada peluru dibazirkan. Teorinya, ini tembakan satu peluru untuk satu musuh!

Cayalah lagi, Rizal!

Ini mungkin peluang terakhir saya menembak di padang sasar Kem Sungai Besi ini dengan status selaku Pegawai Kadet Siswa. InsyaAllah jika ada rezeki, barakah, kesihatan dan umur yang sedikit panjang, saya akan menjejakkan kaki di sini lagi. Tetapi mungkin dalam keadaan,suasana dan uniform yang berbeza. Alah bisa tegal biasa!


Pegawai Kadet 'Lapok'(hampir 5 tahun jadi Kadet), dari kiri: Penulis, Muadz, Amir, Afendi, Khamdy, Ashraf dan Norizam





MS Rizal,
Kuala Lumpur,
16 Mac 2009/19 Rabiulawal 1430H
http://msrizal.blogspot.com/

2 comments:

yop March 16, 2009 at 12:58 PM  

akhi,

memang superb la anta.ala-ala sniper.one shoot one kill!!

moga ada rezeki yang LEBIH baik di lain kali.mana la tahu anta boleh tembak lanun kat somalia..huhuhu

waktu tu mana ada baju celoreng dah..

tabik hormat sket..hait!

MS Rizal March 17, 2009 at 1:48 PM  

Hmm..biasa-biasa je akh yop..saya ni bukan teror sangat pun..

Saya tulis ni pun sebab saya rasa inilah kali pertama saya tembak kena Bold. Dulu nampak macam senang, tetapi rupanya kena banyak praktik..baru boleh jadi teror..

Tak dapat bayangkan abby abadi tembak pistol pakai sebelah tangan je, sambil berlari pulak tu!...pergh..realitinya sukar!

Yop sudah tabik, saya pun balas balik..tabik yop!

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP