Wanginya Minyak Wangi..

>> Tuesday, October 2, 2007



Saya pernah tersilap semasa membeli minyak wangi di sebuah pasar raya. Jarang saya membeli minyak wangi yang mahal. Selalu saya beli minyak atar berharga RM 5 je. Tetapi oleh kerana nak sedikit perubahan saya pun menukar haluan 90 degree untuk membeli minyak wangi di Pasar Raya.

Apa yang silapnya? Saya terbeli minyak wangi perempuan!
Saya tak tahu pun itu minyak wangi perempuan. Sebab saya nak beli minyak wangi yang kuat dan tahan lama baunya. Jadi memang minyak wangi perempuanlah yang saya dapat. Tapi tak kisah pun, bagi saya tiada beza minyak wangi antara lelaki dan perempuan.

Masa mula pakainya memang biasa je. Tapi pernah ketika saya dan rakan-rakan menumpang kereta seorang jurulatih, dia tegur bau wangi yang kuat.

"Siapa pakai minyak wangi perempuan ni?" Tegurnya.
Saya diam jelah. Benda ni tak perlu jadi soal. Sunnah hukumnya bagi lelaki berwangi-wangian.

Kenapa ada minyak wangi khas untuk perempuan dan lelaki? Yang hairannya, minyak wangi yang dikhaskan untuk perempuan lebih kuat baunya daripada minyak wangi lelaki. Sepatutnya lelaki yang disunnahkan berwangi-wangi dan bagi perempuan cukup untuk berwangi bagi suaminya sahaja.

Saya tak faham apabila bertembung dengan siapa-siapa sahaja bernama perempuan pasti tercium bau wangi yang kuat. Ye lah bukan semua perempuan, tapi ramailah juga.

Kalau jalan dengan kawan-kawan-lepas tu bertembung dengan mana-mana perempuan, adalah yang bermulut nakal bersuara, " Mak aih, wanginya! Sebatu dah boleh cium baunya!"

Oho, tak faham kenapa ini berlaku. Adakah kerana kejahilan. Atau beralasan perempuan lebih cepat busuk berbanding lelaki.? Dunia dah terbalik.


Sabda Rasulullah SAW, terjemahannya:

أيما امرأة استعطرت , فمرت على قوم ليجدوا ريحها فهي زانية , وكل عين رأت زانية

Ertinya : "Mana-mana wanita yang berwangian dan kemudian lalu dikhalayak lelaki bagi menarik lelaki dengan wangiannya, maka ia adalah seperti wanita penzina, dan setiap mata (lelaki) yang (tertarik lalu) memandangkan adalah mata yang berzina" ( Riwayat Abu Daud, At-Tirmidzi dan Albani : Hasan Sohih)

3 comments:

Anonymous October 2, 2007 at 7:52 PM  

hmm...satu tamparan buat wanita..

Anonymous October 2, 2007 at 7:55 PM  

kejahilanku yang tak pernah dengar hadis ni..

.::*~Serikandi Islam~*::. October 4, 2007 at 6:41 AM  

ayahandaku mmg memakai minyak wangi perempuan...hehehe

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP