Was-was. Dimana jalan keluar? Part 1

>> Monday, October 8, 2007


" Arr... Rizal, pakaian aku kotor ni. Boleh solat ke?"
Seorang rakan bertanyakan aku. Kami waktu itu sedang berehat tengah hari. Ada latihan menembak menggunakan Styer AUG.

Aku tengok pakaiannya. Kesan lumpur yang memenuhi seluar celorengnya.
"Apsal tak boleh pulak? Tanah bukan najis."

Agak biasa dengan soalan seperti ini. Ini mungkin satu soalan yang tidak berat.
Sebenarnya ramai juga yang menangguhkan solat hanya kerana satu alasan. Was-was terhadap kebersihan diri dan pakaian.

Tak kiralah. Ada yang tak yakin dengan kebersihan seluar. 'Kencing tak lawas'lah. Pakaian kena darahlah...
Aku kira, jika masalah pakaian menjadi hal yang rumit untuk lelaki, yang aurat mereka adalah dari separas bawah lutut sehingga atas pusat. Bagaimana pula kiranya dengan wanita?

Was-was datangnya dari Syaitan.
Nampak baik, Okje, Terpuji..Tapi sebenarnya menyusahkan!
Islam itu mudah jadi jangan menyusahkannya.

Sebab itu anak murid kepada Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah iaitu Ibnu Qayyim Al-Jauziyah menulis satu kitab bertajuk Talbisun Iblis=Was-was dari Iblis.

Masalah ini kalau berlaku kepada orang awam biasa je takpe. Tapi aku biasa jumpa perkara ini kepada orang-orang 'agama' itu sendiri. Mungkin agaknya mereka sangkakan dengan berhati-hati terhadap kebersihan dan untuk menjaga hati.Tak nak komen panjang aku bukan alim pun.
Masalah was-was dalam solat jangan cakaplah...macam-macam aku jumpa. Bermula dari ambik wuduk, sampai ada yang dah nak salam terus membatalkan solatnya.

Masalah wuduk:
Ada yang berwuduk dengan menderu-deru air. Macam air tu dia yang bayar. Yelah air masjid...free katakan. Asalkan dia dapat menakung air yang banyak di tangan lalu dilempiaskan ke muka.
Tak kisahlah kalau kena orang sebelah. Sedangkan seafdhalnya, air untuk wuduk adalah sedikit sahaja.
Tidak boleh membazir dalam wudhuk. Meskipun pada sungai yang mengalir.(Rujuk hadis yang
membicarakan tentang ini).

Seeloknya berwuduk dengan air sebanyak satu cawan. Satu cawan? Mana cukup?
Lihatlah bagaimana Imam Ahmad Bin Hambal. Ketika dia mahu berwuduk, beliau menyuruh
pembantunya melindunginya dari dipandang umum. Bimbang nanti ada orang nampak, dan
memperkatakan tentang sedikitnya air yang digunakan untuk berwuduk.

Pengalaman aku, aku pernah hanya mengusap tapak tangan di atas padang rumput untuk mengambil wuduk. Lalu bersolat Maghrib di atas kot Bola Keranjang, tanpa lapik!. Betul ke apa aku buat?

Masalah solat:
Angkat takbir berulang-ulang. Aku yang berdiri kat sebelah ni sabar jelah.
Kenapa ini berlaku?
Masalah niat. Sangkaannya niat adalah melafazkan sebelum takbir. Lalu ketika mengangkat takbir disusun maksud lafaz niat itu di dalam kepala. Kalau bertabur niat tu, alamat berteraburlah solatnya.
Sehinggakan kalau berjaya pun, lafaz takbir menjadi panjang;
"Allahhhhhhhhhhhhhuuuuuakbaaaaaaaaarrrrr". Mak aih, panjangnya. Kalau tersalah takbir, boleh lari maksud. Elok-elok 'Allah Maha Besar' jadi 'Allah siapa Maha Besar?'. Nauzubillah...

Niat adalah dari hati. Tiada kena mengena dengan mulut atau otak. Seorang yang berjalan ketempat solatnya sudah dikira niat.
Lawan niat adalah 'tak sengaja'. Jadi kalau berjalan ke tempat solat itu bukan niat. Tak sengajalah jawabnya? Hebat betul orang yang tak sengaja solat ni. Macam kawan aku yang mimpi, bangun dari tidur terus solat. Selesai salam, aku tegur. Baru dia tahu dia mimpi. Yang ni baru betul tak sengaja.
Masalah niat nilah, yang membuatkan orang tak solat sunat. Tak Jama' dan Qasar. Huh, sebab masalah niat je. Pandai betul ko syaitan menyesatkan manusia.


Eh, panjang la entry ni sambung siri 2 plak.....

1 comments:

Joshua October 9, 2007 at 9:56 PM  

Dear Friend

It's nice for me to have found this blogg of yours. I read and saw what I could, my time is short.
I sure hope and wish that you take courage enough to pay me a visit in my PALAVROSSAVRVS REX!, and plus get some surprise with my work there. My blogg is so cool! Don't think for a minute that my invitation is spam and I'm a spammer.
I often come across with so good but lonely bloggs in my friendly random search,
my search for a public that may like or love what I POETRY write and also CHRONICLE,
among other types of Artistic Texts: we all search HAPINESS and JOY, don't we?
Well I'm realy happy to have found YOU.

I've learned and seen a lot after much more than 10.000 bloggs I've visted in the late three months.
And I will, like Titanic's Kate, keep on and on and on and, like the song, feel that I 'Still haven't found what I'm looking for'.

When you come and visit me feel free to comment as you wish and, TOGETHER, let's make blogguing universal,
realy universal, as well all the essential causes that bring us all together by visiting, helping and loving one another this GENTLE way.

Let me tell you that some I visit feel invaded and ofended that I present myself this way in their blogs
and rudely insult me back or post a mockery post on me.
Some think I'm playing the smart guy who wants to profit in some way from (and with) others curiosity and benevolence.
Some simply ignore me.
Some aknowledge that It's most important we all take notion that there's milions of us bloguing arownd the world
and thus vital any kind of awareness of eachother such as I believe
this my self-introduction card and insert apeal brings in.

May you be one of those open and friendly spirits.

Don't feel obliged to come and visit me.
An invitation is not an intimation. Know that if you FOR A SECOND click on one of my ADS
I can earn a lot of money and so can you and there's no shame in it.
I would feel happy and rewarded if you did click it FOR A SECOND
because certainly I WOULD DO IT FOR YOU in case you had them and asked me.

I think that in the end it's to UNITE MANKIND that we became bloggers!
When in my blogg don't see language as an obstacle but as a challenge
(though you can use the translater BabelFish at the bottom of my page!)
and think for a minute if I and the rest of the world are not expecting something like a broad cumplicity that you're a part of.
Remenber that pictures talk also and I have de most delicious ones.

I Hope this message of mine had helped you in some way.

See you soon, MY FRIEND.
May the LORD bless our HEARTS and fill them with PEACE AND MOTIVATION
to endure our Lives the best way we can.

A FRIEND

joshua

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP