Sepetang di Masjid India

>> Wednesday, October 3, 2007



Hari Sabtu lepas...29 september..sekitar 4:50 pm..lepas solat Asar..

Kaki kiri MSRIZAL memulakan langkah meninggalkan Masjid Jame' Kuala Lumpur.
Haluannya menuju ke Masjid India.
Butang hijau handset Nokia model 3100 ditekan.

"Hello Shamil, kat mana skrang? Dah sampai Masjid India ke?"
Rupa-rupanya ada berjanji dengan teman di sana.

Berjalan..berjalan..Akhirnya sampai juga Masjid India, Alhamdulillah..

Tak kelihatan pun Shamil di sana.
"Tak sampai lagi Shamil ni." Getus hati MSRIZAL.
Mujur ada seorang rakan lain sedang menunggu rakannya juga di pinggir pintu masuk Masjid India..

MSRIZAL menegur+bersalaman+bertanya khabar+menyatakan tujuan+mengumpat...Upss!

Tiba-tiba..

"Allahu Akbar..Allahu Akbar!"

MSRIZAL kehairanan+melihat jam..
"Eh, lambatnya Azan". MSRIZAL tengok jam.Dah pukul 5 pm.

"Apasal Masjid ni lambat sangat azan ha?" Rakan bertanya.

" Tak tahula...." Jawab MSRIZAL malas nak fikir...lantas menjawab azan yang dilaungkan.

Ada seseorang yang berjalan sebelah MSRIZAL sambil bercakap," Masjid ni kalau tak pukul 5, dia tak azan." MSRIZAL pandang orang yang lalu ni.

MSRIZAL kehairanan. " Ye ke?" Bermonolog dalaman sebentar.

Tiba-tiba baru dia teringat...

"Owh, lar..Baru ingat, Masjid ni pakai kiraan waktu Asar mengikut Mazhab Hanafi. Mengikut Mazhab Hanafi, waktu Asar ditentukan dengan mengukur panjang bayang-bayang yang mesti 2 kali lebih panjang dari objek asalnya. Kalau mengikut kiraan Mazhab Maliki, Syafie dan Hambali, kiraannya hanya bayang-bayang sama panjang dengan objek asal.
Perbezaan ini hanya pada waktu Asar je. Adapun menentukan waktu solat lain, tiada khilaf dalam 4 Mazhab ni."

Jawapan yang membuatkan si rakan kehairanan sebentar.

Proses penerangan...Bla..Bla..
Si rakan berpuas hati

"Assalamualaikum".

Shamil memberi salam sambil mengangkat tangan kepada MSRIZAL dan rakannya.

"Hah, sampai pun Shamil. ".......


p/s: bila nak wujud Masjid Cina pulak?

4 comments:

ismisuzu October 5, 2007 at 4:45 PM  

syeikh... syeikhhh...

(^_^)

msrizal October 6, 2007 at 2:33 AM  

ada2 la kak suzu nie...Selamat hari Raya semua..

shamil October 22, 2007 at 1:34 PM  

hey my character was here..ya mmg aku ada bersama MSRIZAL dan wak2 azan dilaungkan pun aku terus tgk jam dtgn, bfikir: eh2 btulka jam aku ni./?

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP