Engineer or Mathematician?

>> Saturday, September 29, 2007



Saya mengambil jurusan Kejuruteraan Elektrik & Elektronik.
Walaupun saya cenderung untuk menjadi Mathematician, tetapi disebabkan ruang pilihan kursus yang terhad di sini, maka saya mengambil keputusan untuk memilih kursus ini.

Suatu hari saya menghadiri kuliah subjek Microelectronic. Pensyarah subjek ini adalah seorang yang friendly. Dia bertanyakan tentang Ujian 1 subjek ini yang kami ambil hari semalamnya.
Ramai rakan-rakan saya mengeluh yang mereka sukar untuk menjawab kerana meramal banyak soalan calculation. Tetapi hakikatnya yang keluar banyak soalan fakta.

Pensyarah ini tersenyum sahaja. Dengan tenang dia berkata, "Kamu bukan nak jadi Mathematician, tapi nak jadi nak Engineer! Engineer bukan hanya calculate je tau. Suatu hari nanti kalau ada orang reka calculator Engineer, alamat kamu tak ada kerjalah."
Erk.. Pulang paku buah keras namanya ni.


"Ok, saya nak cerita tentang beza Mathematician dengan Engineer." Lecterur mengumpan.

" Ada seorang Profesor Fizik ni, dia nak kahwinkan anaknya perempuannya yang jelita. Dia ada 2 anak murid yang bijak dan pandai. Seorang Mathematician, dan seorang lagi Engineer.
Jadi untuk menguji sesiapa yang berjaya memiliki anaknya, dia membuat keputusan untuk menguji mana satu yang paling bijak antara duanya.

Dia meletakkan 2 orang bakal menantu ni secara bertentangan dalam jarak beberapa meter.
Dan dia meletakkan anaknya di tengah-tengah antara mereka.
Si Profesor ni meminta kedua-duanya berjalan mendekati anaknya, tetapi dengan syarat setiap kali melangkah, langkah seterusnya akan berkurang sebanyak 1/2 langkah dari langkah terdahulu.

Kiranya kalau nak dibuat formula Matematiknya macam nilah;

x+(x-1/2)+((x-1/2)/2)+(((x-1/2)/2)/2)+........= dapat @ tidak dapat anaknya.

Jadi sebelum melakukan ujian mereka diberi masa untuk berfikir.

Si Mathematician ni sibuk mengira dari tempatnya dia berdiri sampai ke tempat anak Profesornya berdiri. Buat kira-kira pakai rumus apa-apapun dia akhirnya mendapat result kosong. Dan malangnya titik kosong tamat tidak sampai jarak dengan anak perempuan Profesor.

Akhirnya dia mengalah, dan surrender.

Si Engineer ni pulak hanya berdiri sahaja dari tempatnya, dan tersenyum.
"Dalam Engineering tak wujud angka kosong!", sahutnya sinis.
Dia terus berjalan seperti condition yang ditetapkan. Sampai disatu titik dia berhenti.
"Cuba anak Profesor juga berjalan ke arah saya dengan condition yang sama."

Anak gadis Profesor pun berjalan dan sampai betul di titik yang sama dengan si Engineer tadi.
Si Engineer terus merangkul si anak gadis Profesor.
"Sekarang saya menang". Akhirnya dapat kat Engineer juga.

Nampak beza Engineer dan Mathematician.?"
Soal pensyarah saya sambil tersenyum.

Satu kelas tersenyum.
Kelas berlangsung seperti biasa....

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP