Gila ke aku?

>> Monday, September 24, 2007


Pernah buat kerja Gila?
Pernah tak sesekali orang sound; Ko ni gila ke apa?

Aku tak tahulah benda yang pernah aku buat ni gila atau tak.
Pada masa cuti semester lepas aku dihantar training kat pangkalan TLDM, Lumut. Aku takdelah macam universiti lain, balik kampung cuti.

Satu hari aku dapat cuti hujung minggu. Disebabkan rumah dekat je, ambil masa 1 jam setengah je nak sampai Ipoh. So, aku pun ambil keputusan balik jelah. Tapi hari dah agak lewat. Aku dapat bas pun dalam pukul 9:45 pm.

Tapi malangnya, bas aku naik tu rosak tengah jalan. Tengah sedap-sedap tidur boleh ada asap pula dalam bas. Kami terkandas berapa lama pun aku tak kira. Aku turun bas terus lepak tepi bangunan rumah kedai, dan sambung tidur aku balik. Tak lama lepas tu ada bas lain datang angkut. Naik jelah. At last sampai Ipoh dekat pukul 1 lebih la.

Masa tu aku fikir nak telefon bapak aku ke tak. Tap kesian pulak kacau tidur dia. Rumah aku jauh lagi dari stesen bas ipoh. Ada dekat 20 KM la. Nak naik teksi, sori boleh rabak aku malam tu. Dia ambik double plak.

Aku malas nak fikir panjang, 20 KM adalah jarak 'adik-adik' je bagi askar macam aku ni. Bukan nak berlagak, tapi realiti.
Aku pun jalan jelah. Aku sumbat earphone kat telinga kau, pasang kaset ceramah Dr Asri. Berjalanlah aku dengan santainya ikut bahu jalan lawan arah kenderaan yang lalu.

Macam-macam pulak dugaan yang aku terima. Kena kacau anjing jangan cakaplah. Kira-kira adalah dekat 5 ekor anjing yang tunggu aku sepanjang jalan. Tapi aku buat relax je, walaupun risau gak. Pegang batu buat-buat nak baling.

Mat Rempit pulak banyak. Bawa motor laju macam pelesit. Aku mundur sikit ke tepi, risau-risau jadi mangsa terjahan pulak.

Ada dekat 7-9 KM aku jalan. Aku nampak polis buat block plak. Hehe..banyak betul motor yang diorang tarik, bersusun boleh buka kedai motor. Polis-polis tu pandang aku yang jalan sorang-sorang tengah malam. Jam dah pukul 2 lebih dah masa tu. Tapi sebab aku dress pun macam budak skem je(seluar slack+t-shirt kolat tight out)...diorang tak syak apa-apalah.

Aku jalan depan sikit, nampak aksi kejar-mengejar polis dengan mat rempit..ha..ha..terhibur aku.
Ada Mat Rempit yang lalu, tapi patah balik lepas tengok kat depan tu ada 'Otek'(Istilah untuk Polis kat tempat aku)...
Mat-Mat rempit ni tengok aku dengan pandangan yang macam tak puas hati. Aku rasa mungkin diorang ingat aku Polis yang tengah stand-by kat depan. Lantak kaulah Mat Rempit.....

Sampai juga aku kat Rumah dekat pukul 4 lebih. Mak aku cakap aku buat kerja gila. Aku boleh selamba je jawab; " Nak bersenam je mak".
Risau betul mak aku, kalau jadi apa-apa. Ini tanda dia sayang. Aku pun sayang mak juga. Sorilah mak ye.

Tapi sekurang-kurangnya aku dapat uji keberanian aku daripada gangguan dari 2 syaitan. Jin dan Manusia..

1 comments:

diba October 8, 2007 at 10:17 AM  

ya...sgt kagum dgn keberanian dan sifat nekad anda..

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP