Bercakap dikhalayak ramai. PART 1.

>> Wednesday, September 19, 2007

Bercakap dihadapan khalayak ramai bukannya mudah.

Seingat aku , kali pertama aku bercakap dikhalayak ramai adalah ketika darjah 2.
Waktu itu aku menyertai pertandingan bercerita kisah teladan.
Setiap darjah dikendaki menghantar 2 wakil , macam mana entah cikgu boleh main letak je nama aku . Aku yang masih blur-blur je masa tu ikut jelah.
Waktu itu aku naik kepentas tanpa apa-apa persediaan. Tajuk cerita yang aku pilih adalah 'Sang Lembu dengan Buaya'. Aku pilih tajuk ni sebab aku suka tengok cerita kartun ni kat TV pendidikan yang start pukul 3 petang tiap-tiap hari sekolah.

Ha...ha.. aku boleh bercerita main sedap mulut je sambil sedang menyedut apa sahaja yang view yang aku ingat tentang cerita ni. Sedar tak sedar orang ramai gelakkan aku sebab aku bercerita sambil membuat gaya lembu yang bercakap...hehe


Semasa aku darjah 5 barulah aku bergerak 'serius' dalam bercerita.
Aku mewakili sekolah dalam pertandingan bercerita kisah-kisah Al-Quran.. Waktu itu, barulah munculnya perasaan gementar. Aku dah tak macam darjah 2 lagi.
Hakikatnya aku seolah-olah sedang bercerita pada lantai...langsung tak tengok depan.. takut!..

Tapi, aku dah dapat keyakinan selepas mewakili sekolah dalam pertandingan Pidato, walaupun kalah tapi sekurang-kurangnya persembahan aku mendapat pujian.

Dan semasa darjah 6 aku dilantik sebagai Pengawas. (kali pertama dan kali terakhir aku jadi pengawas). Waktu itu barulah menonjolnya sifat aku yang tak gentar berucapa dikhalayak ramai.

Tapi keyakinan ini semua runtuh bila aku masuk sekolah menengah...............

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP