Bercakap di khalayak ramai. PART 3

>> Thursday, September 20, 2007





Aku nak kongsi beberapa Tips untuk bercakap dikhalayak ramai;


1) Buatlah persiapan yang sewajarnya. Kalau anda mahu berucap dalam 30 minit, maka buatlah persiapan dalam masa seminggu. Pemidato yang hebat pun buat persiapan tau.


2) Pakailah pakaian yang lebih menonjol daripada audiens. Kalau boleh letaklah sebatang pen yang mahal di poket baju. Nampak macam tak de apa , tapi besar sumbangannya. Terutama kepada psikologi. Ianya ibarat seorang paglima perang yang mahu berperang menggunakan senjata . Cuba bayangkan jika senjata itu tidak ada. Pastinya panglima perang itupun lemah semangat untuk berperang.

3) Kekemasan itu penting , pakailah pakaian yang terbaik. Dan bentuklah rasa hormat diri tertinggi. Ianya bukan riak , tapi ianya lebih untuk memberikan keyakinan. Tapi kalau memang berniat nak riak , tak boleh cakap apalah.....


3) Cuba pandang terus kepada seorang atau dua orang audiens yang anda lihat seperti suka pada penyampaian anda. Pandang secara kerap. Ini akan menaikkan semangat anda untuk terus berucap.


4) Cubalah berucap dahulu di cermin , adili diri anda dahulu.


5) Yakinlah gugup ni bukan sesuatu yang anda akan rasa selama-lamanya. Mula-mula je.
Jadi kalau baru pertama kali atau jarang-jarang naik pentas tu , buatlah persiapan yang heavy punya. Jangan tiru orang lain , kemampuan masing-masing tidak sama. Itu sahaja....

1 comments:

ismisuzu September 20, 2007 at 11:25 AM  

waaahhh... kak jaja patut baca nih..!

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP