Coret-coret

>> Tuesday, December 7, 2010

Semalam adalah hari Isnin. Itu pasti, saya datang ke tempat kerja dengan hati-hati berbunga-bunga. Esok (iaitu hari ini) adalah hari cuti. Saya bertekad untuk menulis di blog 'Perjuangan Hidup' ini setelah beberapa lama tidak menulisnya (ayat ini selalu sangat diulang oleh kebanyakan blogger), terutama untuk bulan Dis 10. Jadi hari ini saya mahu menulis, biarpun isinya belum dalam fikiran tatkala jari jemari ini sudah mula menari di atas papan kekunci.

Saya tidak menafikan, semangat untuk menulis saya hampir luntur bermula penghujung penghujung 2009 yang lepas. Keadaan ini memang dapat dijangkakan terutama apabila habisnya musim peperiksaan semester terakhir. Alhamdulillah, ijazah sudah diterima sekarang memasuki laman kerja.

Ini gambar terbaru saya, menjadi pengendali untuk program remaja.

Kerjaya dan Kerja

Kerjaya dan kerja tidak samakah? Tidak sama sheikh! Kerjaya bermaksud profesion dan kemajuan seseorang dalam satu lapangan kehidupan. Manakala kerja pula bermaksud usaha atau kegiatan untuk menghasilkan. Perkataan kerja itu sangat umum maksudnya.

Boleh dikira di sini kerjalah apa sahaja asalkan ianya menghasilkan. Kerja tidak semestinya mendapat imbuhan, berbeza dengan kerja. Malah kerja juga adalah sub kepada kerjaya.

Tidak mahu berbelit-belit bahasa. Saya terkenang dahulu, ada rakan yang pernah mengomel (ini kes nak mengumpat la ni) tentang jasa-jasanya di 'Unibesiti' (pinjam perkataan bro fadhil). Dia terasa asing tanpa penghargaan daripada pihak universiti. Kesimpulannya kerjanya tidak mendatangkan imbuhan.

Ragam manusia memang mendatangkan banyak idea untuk saya ulas di blog ini. Amat susah kalau mahu mengeluarkan segala perlakuan yang kita buat dalam konteks ibadah. Kalau melakukan sesuatu kerja hanya sebab manusia, maka ianya tida bertahan lama di sebabkan manusia tidak bertahan kondisinya. Malah imbuhan yang diberikan manusia juga terhad.

Tetapi pekerjaan yang dilakukan dengan ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan lebih mulia dengan insya-Allah mendatangkan pahala. Malah jika di extend-kan lagi maksud kerja ini, kita boleh melakukan bermacam-macam kerja berguna di luar kerjaya. Contohnya dengan menyertai badan-badan amal dan kebajikan, NGO, KRT dan sebagainya. Perlu diingat di sini, tidak semua bayaran atau imbuhan berbentuk fizikal. Malah banyak sekali disebut di dalam hadis dan Al-Quran itu bahawa kaya sebenar bukan fizikalnya kaya harta.


Buah tidak semuanya sedap di makan masak

Saya pernah membaca tentang kisah seorang wanita bekerjaya yang bukan kaki bodek dan bertahun-tahun susah nak naik pangkat. Dia melihat sifat bukan kaki bodek itu satu kelemahan yang menyebabkan hatinya sedikit tidak senang.

Lantas apabila ditanyakan kepada dia, apakah dia punya anak-anak? Dia katakan ya. Dimana anak-anaknya sekarang? Katanya alhamdulillah kebanyakannya adalah lepas universiti dan punya kerjaya yang yang baik.

Itulah imbuhannya yang tidak disedari jika melihat dari kaca mata fizikal.

-----

Akhir kata, oleh kerana ini hanya coretan ringan. Izinkan saya bersajak. Sudah lama agaknya saya tidak menulis sajak;

Mereka kata engkau punya banyak kelemahan
Disebabkan hidupmu tidak seperti insan kebanyakan
Penampilanmu tidak menarik untuk diperkatakan
Watakmu bukanlah seperti mereka yang mengikut peredaran zaman

Engkau menafikan
Kerana engkau tidak seperti apa yang mereka perkatakan
Kerana setelah zaman-berzaman, watak mereka ini sering muncul berulang kali
Tetapi akhirnya mereka malu sendiri
Kerana kebahagian yang berkekalan itu tidak seperti yang mereka fikirkan
Kebahagian milik Allah dan Dia yang berhak untuk mengajukan

Aduhai malam dan siang yang menggusar kerinduan
Titipkan salam indah buat Rasul junjungan
Benarlah ghuraba' itu bukan sekadar ungkapan
Pedih menyarang dan gembira bersilih gantian

Terbayang daku Musa'b Umair yang syahid di medan uhud
Memberikan kamu panji Islam lalu kamu pun menyahut
Ayuh kibarkannya dengan persiapan yang luhur tak terebut...




MS Rizal,
32100, Lumut,
2010/1432H
http://msrizal.blogspot.com/

3 comments:

Ibnu Samaon Al-Kuala Lumpury December 8, 2010 at 6:42 PM  

Salam syeikh. Salam Awal Tahun Hijrah. Semoga azam untuk menulis semakin membara laksana meteor menerjah masuk dari ruang angkasa!

MS Rizal December 9, 2010 at 11:05 AM  

Yeah....begitu juga kamu syeikh!

kahfi8 December 17, 2010 at 5:02 PM  

ingatkan entry ni cerita pasal Kem Generasi Harapan..

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP