Kesamaran Dalam Duka Semalam

>> Saturday, November 27, 2010

Membaca dada-dada akhbar dalam beberapa minggu lepas agak meruntun jiwa juga sebenarnya. Bencana alam yang bertamu di beberapa lokasi menjentik hati saya untuk juga menghulurkan bantuan. Peristiwa gunung berapi Merapi meletup sehingga mengorbankan banyak nyawa dan banjir besar yang melanda negeri-negeri di utara sememangnya mendatangkan banyak ibrah kepada manusia.

Alam ini juga punya hak untuk bersuara. Mungkin tidak pantas untuk saya meletakkan ini sebagai satu bala. Tetapi juga satu ujian berat yang terpulang dari sisi mana untuk kita memandangnya.


Simbolik Bencana Alam

Saya memandang bencana alam dari satu sudut yang sebenarnya belum dialami oleh generasi muda lahir 80'an seperti saya. Apabila berlakunya bencana alam ianya tidak ubah seperti bencana apabila berlakunya peperangan.

Umum mengetahui kedahsyatan dan kesan yang mendalam dialami penduduk awam apabila peperangan berlaku. Ketakutan, perlindungan, harapan untuk hidup, makanan dan minuman, ubat-ubatan dan sebagainya menjadi satu keutamaan melebihi keutamaan lain-lainya.

Pastinya golongan yang paling mendapat kesan adalah kanak-kanak, wanita dan orang tua. Tidak kurang juga golongan pria yang sibuk bertungkus lumus untuk menjaga kepentingan golongan yang lemah ini.

Ada beberapa garisan persamaan yang saya lihat apabila berlakunya bencana alam dan juga peperangan. Antaranya:

1) Kemusnahan harta benda awam dan masyarakat:

Kemusnahan harta benda awam di sebabkan bencana alam tidak dapat dinafikan. Malah inilah kesan fizikal yang amat jelas dilihat sebelum dan selepas berlakunya bencana alam. Kemusnahan jaringan jalan raya, harta benda awam, perhubungan kawasan pedalaman dengan bandar dan sebagainya lagi. Kesan ini mengambil masa untuk dibangunkan semula.

2) Kehilangan Nyawa:

Kehilangan nyawa pastinya lebih dahsyat terhadap emosi berbanding kemusnahan harta benda. Sunnatullah alam, harta yang musnah boleh berganti tetapi tidak nyawa.

3) Kesihatan terjejas:

Banyak faktor akan menyebabkan kesihatan terjejas. Antaranya faktor kebersihan dan terputusnya bekalan perubatan. Ini lebih teruk lagi jika terdapatnya bangkai binatang atau mayat yang tidak dapat diurus dengan sempurna akibat bencana alam yang masih belum selesai.

4) Sistem Ekonomi setempat terjejas:

Pertanian, perladangan, perusahaan, pelancongan dan apa jua sektor ekonomi akan terhenti secara drastik. Apabila selesainya situasi perang atau bencana alam masalah pengangguran akan berlaku. Mangsa peperangan terpaksa mengharap sokongan dan bantuan pihak lain dalam satu tempoh tertentu untuk bangun semula membina hidup baru.

5) Gangguan Emosi:

Umum mengetahui, golongan yang paling terjejas teruk akibat peperangan adalah golongan wanita, kanak-kanak dan orang tua. Kanak-kanak yang dibesarkan dalam keadaan yang huru-hara akan mengalami gangguan emosi yang teruk sekiranya tidak mendapat rawatan yang sewajarnya. Hal ini kerana, sejak dari kecil lagi mereka telah melihat kekejaman yang dilakukan oleh tentera penceroboh terhadap ahli keluarga mereka seperti diperkosa, dibedil dengan peluru berpandu, ditembak dengan bom dan sebagainya. Kebanyakan kanak-kanak yang masih hidup ini bukanlah seperti kanak-kanak normal yang lain kerana ada di antara mereka yang mengalami kecacatan dari segi fizikal dan mental Peristiwa ini memberi kesan yang mendalam terhadap kehidupan mereka dan kekal dalam ingatan untuk selamanya.

Keadaan ini tidak kurang kesannya kepada mangsa bencana alam. Kehilangan anggota keluarga, tempat tinggal dan sebagainya mendatangkan kesan emosi kepada mangsa musibah.


Sensitif Terhadap Nasib Malang Orang Lain


Selesai menghurai kesan-kesan bencana alam yang dialami mangsa di atas seeloknya individu yang bernasib baik tersentuh untuk turut menolong. Lebih-lebih lagi apabila perkara ini berlaku terhadap sesama Islam maka perlulah lebih lagi untuk ditolongi.

Kerana kita sesama muslim itu perlu sama-sama bertolong menolong berbuat taqwa dan mengukuhkan antara satu sama lain.

Dari Abu Musa r.a. Nabi SAW bersabda: " Orang yang beriman dengan orang yang beriman yang lain adalah seperti rumah, bahagian yang satu menguatkan bahagian yang lain." Dan sebagai perumpamaan baginda mempersilangkan anak-anak jari baginda. Shahih Bukhari.


Rasulullah SAW sering kali menunjukkan contoh terbaik menggembirakan mereka yang dalam musibah. Rasulullah SAW mengunjungi jiran yang sakit, menyuruh menjamu keluarga Ja'far r.a. saat mendengar berita keshayidannya dan sebagainya lagi. Ini mendatangkan kesan psikologi yang besar kepada mereka yang ditimpa musibah. Mereka akan merasa beban dan masalah dapat diringangkan dan dikongsi apatah lagi ada yang menghulurkan bantuan.

Justeru suka untuk saya berpesan terutamanya diri saya sendiri bagi segera menghulurkan bantuan saat mendengar musibah orang lain. Jika Allah berkendak untuk menurunkan rahmatnya kepada mereka yang ditimpa musibah, berkemungkinan kita yang menolong mendapat tempiasnya sama.

Wallahu Taala'alam...



MS Rizal,
32100, Lumut,
2010/1431H
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP