Izinkan Aku Meluah Isi Hati

>> Tuesday, December 14, 2010

Nafas adalah satu nikmat Allah yang tidak ternilai. Nafas memberikan kesegaran untuk saya menghirup udara segar di puncak bukit, kedinginan subuh dan bayu laut yang meniup lembut.

Liuk lintuk gemalai pohon-pohonan di tiup angin. Damai dan mempersonakan sungguh alam ini. Semuanya tunduk dan patuh kepada Ilahi. Mengetuk hati ini untuk bermuhasabah sebentar lalu mencoretkannya di sini.

Rantai-rantai Ikhlas Menyalut Panji-panji Dakwah

Persoalan ikhlas sangat-sangat dititikberatkan oleh para pencinta kebenaran. Bahkan apa yang dirisaukan tidak hadir sifat ikhlas hanya akan membawa kepada sifat nifaq dan kepura-puraan. Mana yang lebih menggerunkan melainkan murka Allah dan dicampakkan kembali setiap amal ke muka sendiri.

"Nah, amalanmu ini yang dilakukan bukan kerana Aku!"

Aduh, tiada harapan lagi jika kata-kata ini yang aku dapati di Akhirat nanti.

Persoalan ikhlas mencampakkan ramai orang ke dalam lembah hati-hati. Berhati-hati dalam memasang niat dan berbuat amal agar nanti tidak termasuk dari golongan yang rugi. Andai ada amalan yang tercampur niatnya nanti, ianya tidak banyak membantu mendatangkan amal soleh.

Ingat! Amal soleh yang dilakukan tidak mendatangkan apa-apa manfaat pada Allah Taala. Ianya guna untuk mendekatkan diri hambanya dengan Rabbnya. Namun amalan ini akan menjadi serba tidak kena andai bercampur dengan perasaan riyak dan lain-lainya.

Biasakah terdengar seseorang berpuasa sunat untuk tujuan diet?

Mencari ilmu agar mudah mendapat pekerjaan dan dipandang tinggi oleh orang ramai.

Masuk jemaah hanya untuk mengambil manfaat peribadi bukan niat ikhlas untuk dakwah.

Menulis untuk tujuan popular dan diminati ramai.

Membayar zakat untuk mengelak membayar cukai.

Menziarahi kenduri kendara agar nanti kendurinya juga nanti akan dikunjungi.

Menguruskan jenazah agar nanti ada orang akan menguruskan jenazahnya juga.

Inilah situasi kecil dari banyak situasi dalaman diri yang timbul dan secara tidak sengaja dizahirkan melalui percakapan. Ianya tidak lebih hanya diselitkan dengan impian untuk mengecapi nikmat-nikmat dunia yang fana dan tidak kekal. Saya tidak pantas menudingkan segala apa yang digariskan di atas melainkan diri sendiri yang pertama.

Melihat manusia ramai berdiri di padang mahsyar
Aku amat risau akan nasibku di sana
Adakah tersasar dari natijah sebenar
Atau hanya beban dan lebihan dunia sahaja

Aku merobek kisah-kisah sejarah dan ulama' zuhud
Harta dunia tidak lebih daripada sampah dunia yang mahu kau ragut
Sampah ini tidak berjaya menembusi alam sana
Kerana amalmu sahaja yang datang dijemput

Nah, di sini tiada lagi kepura-puraan
Apa yang pasti nasibmu nanti akan ditentukan
Syurga atau neraka itu sahajalah pilihan
Bergantung pada nasibmu di dunia, setimpal dengan apa yang kamu lakukan

"Celaka, kitab apakah ini langsung tidak meninggalkan,"
Jeritmu melihat kitab yang menulis setiap inci perbuatan,
Allah Taubatku hanya untuk-Mu aku tidak mahu tergelinciran
Moga kau terima amalku dan melindungi aku dari kejahatan amal perbuatan.

~MS Rizal, 14 Dis 2010, 22:49H~




MS Rizal,
32100, Lumut,
2010/1432H
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP