Yang pelik itu bukan jelek!

>> Wednesday, November 5, 2008

"Kau ada buku 'pelik tetapi benar dalam solat' itu kan?" seorang kawan saya bertanya.

"Ada!" saya membenarkan.

"Kau baca tak tentang pengharamannya oleh KDN?" dia mendapatkan kepastian.

"Sudah..." saya menjawab datar.

Dialog ini berlaku sejurus berita harian mengeluarkan berita terkininya secara online beberapa bulan lepas. Isu ini sebenarnya sudah diulas oleh Mufti Perlis dan beberapa pemuka lainnya. Ramai yang memberikan komen menentang. Sungguh saya cakna di dalam hal ini.

Alasannya mudah, ianya mengelirukan.

Hairan!

Biasanya orang pandai, kalau keliru mereka bertanya. Kalau tidak tahu mereka belajar. Tetapi atas sikap ego untuk bertanya, dan rasa sudah cukup ilmu untuk belajar maka inilah yang berlaku. Kebodohan itu sentiasa membuatkan manusia rugi. Apatah lagi ianya dilakukan oleh orang yang punya kuasa. Hati berkudis!

Saya membayangkan, jika fakta-fakta yang dibentangkan di dalam buku ini adalah mengelirukan. Maka sudah tentunya solat itu tidak akan wujud di dalam sektor atau bidang yang mengaplikasikan waktu secara maksimum. Contohnya, setiap kali cuti semester saya tidak akan pulang bercuti seperti kebanyakan universti lain. Kami akan dihantar untuk menjalani latihan intensif khas tentera mengikut perkhidmatan masing-masing selama 8 minggu. Saya biasanya akan ke Lumut, Perak. Di sini kami akan menjalani latihan ketenteraan secara menyeluruh. Pengurusan waktu amatlah dititikberatkan. Kadang-kala waktu rehat cuma 2-3 jam sahaja sehari. Waktu-waktu tertentu dijadikan taruhan menguji mental dan fizikal yang saya tidak akan nyatakan di sini. Waktu solat kadang-kala tidak langsung dititikberatkan. Bayangkan, selepas habis sahaja satu aktiviti, kami disuruh balik ke bilik untuk bersiap dan berbaris semula. Masa diberikan kadang-kala hanya 10-15 minit. 10-15 minit untuk mandi, saterika baju, kilat kasut, solat, kemaskan bilik dan sebagainya. Lalu, apakah yang saya perlu lakukan untuk memastikan solat saya dipenuhi. Mengalah dan menyalahkan? Tidak sama sekali....

Saya juga belajar tentang tatacara solat yang lebih pelik daripada apa yang terbentang di dalam buku itu. Kalau KDN tahu, mahukah diharamkan KAGAT yang mengajar semua ini pula? Setakat solat menggunakan kasut boot dan menyapu sahaja diatasnya ketika berwuduk itu adalah kebiasaan. Antaranya kami belajar tentang tatacara solat semasa berkawal.

Caranya dengan kami memegang senjata-badan sentiasa dihalakan ke arah kiblat. Sejurus selepas mengangkat takbiratulihram, kami berjalan seperti biasa...seperti lagak orang tidak bersolat tetapi sebenarnya mulut terkumat-kamit membaca al-Fatihah dan surah. Sudah habis bacaan surah, berhenti sebentar untuk rukuk..kemudian iktidal..kemudian berjalan semula..selepas itu berhenti untuk sujud, duduk antara dua sujud, sujud, bangun dan berjalan semula..sehinggalah habis semua rukun.



Ada juga tatacara solat dimana sof pertama melakukan rukuk dan sujud dahulu bersama imam, sof kedua masih dalam keadaan qiam. Kemudian sof pertama pula qiam, sof kedua rukuk dan sujud bersama imam. Kemudian musuh datang, semua bertempiaran lari..menghabiskan solat secara sendirian pula. Pelik dan wahabbikah tatacara solat ini? Tidak...tidak bagi orang yang berlapang dada menerima ilmu.

Pelik dan mengelirukan jugakah bagi kami untuk bersolat jumaat walaupun di dalam bilangan tidak cukup 40 orang? Kadang-kala hanya tinggal 8 orang atau lebih sedikit daripada itu. Ketika ini bolehkah diteruskan solat jumaat? Atau bolehkah kami jamak dan qasarkan solat di dalam latihan jalan laju walaupun perjalanan tidak sampai 2 marhalah?

Kelirukah ini....Atau memudahkan?

Kepelbagaian situasi yang dialami orang kebanyakan kadang-kala menghimpit ruang waktu untuk bersolat. Lalu ketika ini apakah lagi yang tinggal kecuali ilmu yang memimpin? Saya rasa orang yang duduk di dalam pejabat lalu berkata itu dan ini, harus turun dan menilai keadaan sekeliling sebelum membuat sebarang keputusan. Ana memegang Islam itu mudah, mengapa anta pula mahu menyusahkan?...

* KDN= Kementerian Dalam Negeri
KAGAT= Kor Agama Angkatan Tentera





MS Rizal,
Kuala Lumpur,
5 November 2008,
http://msrizal.blogspot.com/

5 comments:

Perwira Negara November 6, 2008 at 2:42 AM  

saya setuju dgn pendapat anta.
islam itu mudah, tapi jgn dipermudahkan..~kalau la KAGAT publish buku kat luar sana, mau jadi isu juga..wallau'alam..

Anonymous November 6, 2008 at 10:27 AM  

Kalau KAGAT buat tak jadi isu lagi.. tapi kalau geng2 janggut yang buat, memang jadi isu punya..

Anonymous November 6, 2008 at 12:38 PM  

Syeh Rizal,
Islam itu mudah tetapi berasaskan Dawabit ahkam. Jika tidak ramai pihak akan terjerumus ke LIBERAL.

MS Rizal November 6, 2008 at 2:32 PM  

Syukran atas nasihat Abu Hasif,

Yang dimaksudkan islam itu mudah di sini berasaskan dalil-dalil naqli serta pendapat ulama-ulama yang muktabar.

Perbezaan pandangan banyak yang memudahkan umat Islam mengamalkannya. InsyaAllah selagi ada guide dan tidak tersesat dengan pendapat diri yang kabur, kita tak akan terjerumus ke sempadan liberal...

Anonymous November 10, 2008 at 10:37 AM  

YUP. betul tu Rizal.

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP