Demi sebuah perhatian

>> Friday, November 14, 2008

Sedari kecil.....

Sedari kecil lagi kanak-kanak itu asyik merengek dan menangis. Dia disangka sakit atau ada serangga yang mengigit. Ternyata tidak, dia terasa terpinggir bila terasa tiada orang menghiraukannya.

Hari dan tahun berlalu, dia menganjak remaja. Rakan-rakannya berkata, "Marilah bermain bola!". Dia fikir, ada baiknya. Wah, mahu jadi ahli sukan di sekolah. Menjadi perhatian guru-guru dan murid perempuan di sekolah.

Zaman tidak berhenti, dia kini sudah dewasa. Punya harta dan punya kerjaya. Bajunya mahal-mahal dan bergaya belaka. Kereta mewahnya menjalar di jalan-jalan raya. Bangga memandu, orang ramai pasti kagum apabila memberi lalu.

Dia manusia yang sukakan perhatian. Dia melakukan itu dan ini, kerana satu; Suka menjadi perhatian. Kadang-kadang dia menjadi sasau dan angau kerana sebuah perhatian. Juga menjadi payah dan hampir gila hanya kerana sebuah perhatian.

Baginya perhatian itu membungakan hatinya. Dia buat segala-galanya demi sebuah perhatian. Perhatian manusia yang hanya sebentar sahaja menghargai sesuatu perkara. Mungkin dia perlu lebih sedar, bahawa setiap kali dia meminta perhatian, dia sebenarnya tidak pernah lepas daripada diperhatikan!




MS Rizal,
Kuala Lumpur,
14 November 2008,
http://msrizal.blogspot.com/

1 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP