Kita masih beruntung

>> Thursday, June 12, 2008

Saya cuba menjengah apa yang dilakukan oleh rakan-rakan lain di tempat praktikal mereka.
Bertanyakan khabar, dan berkongsi cerita.
Inilah nikmatnya persahabatan mungkin, semakin berpisah semakin akrab.
Dah macam getah pemadam pulak. Semakin dilentur makin menarik untuk kembali.

Hikmahnya manusia itu berkasih sayang dan kenal mengenal.
Saya rasa rasa macam ada kebenaran pula perlian ustaz Maszlee Malik dahulu, "Kamu ni memang betul diperam dalam Kem."
Ye lah, belajar di tempat saya ada peraturan sendiri. Outing sabtu dan ahad, mungkin pelik bunyinya bagi sebuah insitut pengajian tinggi.
Namun saya tidaklah merasa janggal, ada kelebihan dan ada kekurangan.

Bila harga minyak dah naik sekeliling pun mula dah 'naik'. Naik syeikh!
Tapi nak buat macam mana, dunia ini bukan menjanjikan kesenangan.
Tempat kesenangan itu hanya di Syurga.

Sana sini orang dah mula bising. Berfikir juga saya, macam mana lagi orang di pinggir bandar untuk mengubah gaya hidup? Kalau dimana hidupnya kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Makin parah lagilah jawabnya.

Ubah Gaya Hidup!

Seruan ini bukan baru, malah sebelum Pilihanraya lagi. Dan jangan terkejutlah jika seruan ini akan dilaungkan untuk tempoh 4-5 tahun lagi.
Namun, saya juga mahu berterima kasih kepada Perdana Menteri sebab dia adalah Perdana Menteri. Pemimpin yang perlu ditaati selagi dia tidak menyeru(dengan terang) kepada kebathilan. Saya kena redho bahawa banyak juga jasanya kepada negara. Saya tak perlu jadi murai yang asyik mengutuk kepimpinan sampaikan tidak nampak langsung kebaikannya di depan mata.

Ubahlah gaya hidup selagi boleh berubah, sekurang-kurangnya kita masih ada pakaian untuk dipakai, tempat tinggal untuk berteduh, sesuap nasi untuk dimakan, teman-teman untuk berhibur dan pena untuk mencoret. Asalkan kita merasa cukup dan qanaah, InsyaAllah Allah akan cukupkan bagi kita.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP