Dimana bumi yang terpijak..

>> Sunday, June 28, 2009

Dalam perjalanan ini,
menuju ke destinasi,
pelbagai lebuhraya dilalui..

Saya kunci lirik lagu yang dinyanyikan penyanyi bersuara serak-serak basah, Rahmat. Definisi perjalanan hidup ini bukanlah lurus seperti yang disangka. Tidak terlalu mudah dan tidak juga terlalu susah. Allah memberikan ujian yang setimpal dengan kehendak dan keadaan iman kita. Baik dan buruk keadaan terpulang pada diri untuk menukarkannya menjadi kebaikan.

Sepuluh jari kususun buat rakan-rakan yang bertanya khabar berita. Terutamanya message offline di Yahoo Massenger yang tidak berjawab. Saya bukan menyepi, tetapi saya di dalam proses transformasi. Setelah selesai semester terakhir saya sekarang berada di dalam fasa latihan ketenteraan akhir. Dimana ianya juga punya jam kredit untuk memenuhi kelayakan menyandang jawatan Pegawai Tentera.


Menjadi orang bersyukur

Alhamdulillah, saya tidaklah mendefinasikan diri sebagai orang yang sangat beruntung kerana terus mempunyai pekerjaan apabila telah selesai belajar. Pelajar ijazah tetap pelajar ijazah. Sememangnya keperluan yang diperlukan amat tinggi. Jangkaannya mungkin melebihi apa yang ada pada kemampuan diri. Proses belajar itu tidak berhenti setakat di sini. Selagi mana nafas terus dikerah selagi itulah proses ini terus berjalan dan mengarah.

Mungkin ada sesetengah rakan saya menganggap saya amat mewah di sini. Segala segi dibiayai. Dari yuran pelajaran yang percuma, rumah, elektrik, air dan diberi gaji tidak lebih RM 1500.00 sebulan membuatkan hidup saya mewah sebagai status seorang pelajar. Tetapi tidak, wahai kawan harganya yang dibayar untuk itu juga setimpal. Saya tidak sebebas anda di luar sana. Hidup saya berjadual. Sifirnya dari bangkit tidur hinggalah kembali semula ke tempat tidur. Tidak bebas untuk keluar masuk, ada baik dan buruknya...

"Kamu ini macam kena peram tinggal di dalam sini!" ujar Ustaz Maszlee Malik dalam nada bergurau kepada kami suatu ketika dahulu.

Saya rimas dengan semua ini? Tidak sama sekali. Allah itu Maha Adil, saya diberi susah dari segi yang lain dan kesenangan dari segi yang lain.


Gambar dengan rakan sekelas, selepas habis exam terakhir.


Tahniah buat adik-adik yang berjaya

Semalam adalah hari penutup Latihan Fasa Induksi buat adik-adik pengambilan baru lepasan SPM 2008. Latihan ini berjalan selama 6 minggu sebagai orientasi bagi mengubah budaya hidup awam kepada budaya hidup tentera di dalam diri setiap pelajar baru. Tahniah saya ucapkan buat mereka yang berkenaan.

Pengambilan tahun ini amat terhad. Jumlahnya hanya 247 orang. Ada yang mengundur diri diseparuh jalan kerana tidak tahan dengan tekanan dan tidak biasa dengan keadaan. Mungkin juga ramai yang kembali menimbang tawaran lumayan lain seperti program tajaan luar negara, Univ. teknologi petronas dan sebagainya. Tetapi itu lumrah setiap tahun pelajar yang datang ke sini. Tekadkan azam. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

Bagi saya, sesiapa yang masuk di sini kerana tertarik dengan imbuhan gaji. Baik lupakan sahaja, kerana ini bukan tempat yang sesuai untuk bermewah-mewah dengannya. Saya katakan seperti ini kerana tertarik dengan beberapa pandangan yang cuba menilai UPNM daripada luar.

Ingat, saya datang kesini dahulu dengan tidak ada tarikan langsung pada ganjaran wang. Malah saya tidak tahu langsung ianya selumayan ini. Minat yang mendalam mungkin membuatkan saya bertahan. Insyaallah, dihujungnya nanti pasti kita nampak hikmah dan kebaikan. Di mana ianya bersebab, mengapa Allah Taala memilih kita untuk menjadi sebahagian aset tulang belakang negara ini.




MS Rizal,
57000, Kuala Lumpur,
28 Jun 2009/1430H
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP