~Aku yang tak sempurna~

>> Thursday, August 2, 2007

kursus asas bakal Pegawai yang wajib dihadiri


Untuk pengetahuan semua, aku ni InsyaAllah akan menjadi seorang Pegawai Tentera bila dah grad nanti. Tapi untuk menjadi seorang Pegawai kenalah mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

Kadang-kadang aku rasa aku ni kurang keyakinan diri. Aku percaya benda ni semua orang alami.... Kenapa aku cakap macam tu ?

Lihat aku bagi contoh: Al Qashash

33. Musa berkata: "Ya Tuhanku sesungguhnya aku, telah membunuh seorang manusia dari golongan mereka, maka aku takut mereka akan membunuhku.

34. Dan saudaraku Harun dia lebih fasih lidahnya daripadaku[1123], maka utuslah dia bersamaku sebagai pembantuku untuk membenarkan (perkata- an)ku; sesungguhnya aku khawatir mereka akan mendustakanku. "

Aku hanya nak bagi contoh terjemahan bukan nak tafsir Al-Quran. Aku tak khatam lagi tafsir Ibnu Katsir. Bagiamana Nabi Musa as khuatir dan tidak yakin dakwahNya akan tercapai tanpa bantuan Nabi Harun as.

Keyakinan berkait dengan kepimpinan, nak tak nak semua orang akan menjadi pemimpin. Tak kiralah Perdana Menteri ke, tokey kedai biskut ke, Suami yang menjadi ketua keluarga atau isteri yang menjadi pembantu suami.

Jadi, macam mana nak jadi pemimpin kalau keyakinan tiada. Nak ajar orang tapi diri sendiri tak betul. Nak nasihat anak buah, tapi cakap kat depan pun lutut terketar-ketar. Huh..buat malu je..

Aku pernah cakap kat member aku yang untuk cakap kat depan nie perlukan kepoyoan tertinggi. Tapi aku tarik balik kata-kata aku ni. Poyo dan bakat lain. Tak semua orang dikurniakan bakat kepimpinan. Seperti mana semua orang tak sama tahap IQnya.. Begitu juga tahap kepimpinannya.

Tapi yang buat-buat poyo ni memang ramai. Dan kebiasaanya anak buah akan tak sukalah. Jadi macam mana nak bagi anak buah suka.

Aku menghayati sebuah hadis Nabi SAW:

“ Sebaik-baik pemimpin kamu ialah yang kamu mencintai mereka dengan mereka mendoakan kamu. Dan seburuk-buruk pemimpin kamu ialah yang kamu membenci mereka dan mereka membenci kamu, yang kamu mengutuk mereka dan mereka mengutuk kamu”

(Riwayat Muslim)

Berapa ramai yang memimpin dengan menyintai anak buahnya. Tak ramai.. bukan menuduh tapi ini adalah realiti…

Teringat aku pada kisah Hassan Al-Basri iaitu seorang khalifah pada zaman Bani Abbassiyah..

Dimana ketika satu musim haji dia berdiri di satu bukit sambil memandang Kaabah dan rakyatnya yang sedang tekun menunaikan ibadah haji. Dia berkata kepada Perdana Menterinya yang baik dan bijak. “wahai perdana menteri lihatlah betapa ramainya rakyatku”

Lalu Perdana Menteri menjawab;” Apalah yang hendak dibanggakan dengan rakyat yang ramai. Sesungguhnya mereka akan ditanya tentang diri masing-masing diAkhirat kelak. Sedangkan kamu akan ditanya tentang diri kamu dan juga rakyat-rakyatmu ini.”

Mendengar sahaja jawapan ini , maka menangislah Hassan Al-Basri.

Kadang-kadang aku rasa apabila aku diberikan jawatan maka aku akan lebiih bertanggungjawab dan dapat menonjolkan bakat kepimpinanku..

Tapi perlukah jawatan sebagai menjaid wadah semangat, keyakinan dan kepimpinanku.

Aku rasa tidak. Teringat kisah Khalid Al-Walid meneruskan juga peperangan walaupun telah dilucutkan jawatan sebagai Panglima perang dan digantikan dengan Abu Ubaidah Al-Jarrrah. Namun Khalid menyembunyikan perlucutan jawatan ini demi mengelakkan keadaan kelam kabut.

Selepas perang barulah, orang ramai tahu. Dan alangkah kagumnya aku pada ucapannya yang mahsyur ini; “Aku berperang kerana Allah bukan kerana Omar

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP