Ramadhan Kareem~Entri versi mee segera

>> Wednesday, August 18, 2010

Assalamualaikum.
Sudah lama saya tidak menulis di ruangan ini. Sehinggakan sesekali terasa dunia blog itu begitu asing bagi diri saya. Itulah perjalanan hidup manusia. Siapa pun tidak dapat menyangka apa yang bakal berlaku di hadapan, masa hadapannya dan bagaimana pengakhiran diri sendiri.

Tamam Syaaban, sudah pastinya saat yang paling dinanti-nanti adalah bulan Ramadhan yang mulia ini. Salam Ramadhan ditujukan buat rakan pembaca yang setia berdamping dengan blog saya yang kerdil ini.

Ramadhan tahun ini pastinya berlainan daripada tahun-tahun sebelumnya. Saya sudah bertukar status daripada seorang pelajar kepada seorang pegawai jurutera (pelatih) di kapal. Suasananya amat berbeza. Hari kedua Ramadhan, kapal saya sudah ditugaskan untuk melakukan rondaan dari Pulau Jarak ke Pulau Perak. Hampir seminggu di laut, saya beserta anak-anak kapal lain betah berpuasa di tengah-tengah olekan gelombang yang bergelora tanpa amaran.

Mabuk laut usah dicerita, sudah menjadi asam garam seorang tentera laut. Cuma kali ini saya sedikit tersentuh melihat nelayan-nelayan terutamanya dari Indonesia yang gigih mencari rezeki. Rondaan kami bolehlah disimpulkan antara tujuan utamanya adalah untuk menghalau nelayan-nelayan negara jiran ini daripada memasuki perairan negara. Gigih mencari rezeki walaupun hanya dengan tongkang sebagai wahana pekerjaan. Ramai orang boleh menikmati dengan enak masakan ikan kembung yang dibeli di pasar. Tetapi tidak ramai yang boleh membayangkan kesusahan mendaratkan ikan kembung berkenaan.

Sampai di sini sahaja...Doakan saya untuk rajin-rajin menyampaikan isi cerita dan memutar belit bahasa di laman blog ini lagi. Assalamualaikum. Illlaliqo'.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP