Hidayah milik Allah Taala

>> Thursday, May 26, 2011


Hidayah Allah SWT adalah sesuatu yang misteri untuk dinilai dan diterokai. Sesiapa jua mungkin akan beroleh hidayah daripada Allah SWT dan sesiapa juga mungkin tergelincir dalam kesesatan.

Sebab itu kita sering mendengar doa yang bersumber daripada hadis riwayat Muslim dan sering dibacakan di atas mimbar Jumaat.

"Sesungguhnya segala puji adalah milik Allah. Kita memuji, memohon pertolongan dan meminta ampunanNya. Kita berlindung kepada Allah dari kejahatan dan keburukan amal perbuatan kita. Siapa yang ditunjuki Allah maka tidak ada yang dapat menyesatkannya. Siapa yang disesatkan Allah maka tidak ada yang dapat menunjukinya."

Subhanallah, bagaimana mungkin seorang insan itu boleh selesa dengan apa yang ada pada dirinya sedangkan tidak ada jaminan bahawa pengakhiran seperti itu. Renunglah al-fatihah yang sering dibaca dalam solat fardu, bukankah tidak jemu kita meminta supaya Allah SWT menunjukkan jalannya yang lurus. Bukankah jalan-jalan orang yang Allah Taala berikan nikmat itu jalan kita. Jalan-jalan mereka yang sesat itu bukan jalan pilihan.

Ramai orang sering menyangka dirinya betul. Hanya muhasabah diri sahaja dapat menembusi keegoaan ini. Sedangkan Firaun sendiri menyangka dirinya benar. Konon Nabi Musa as dan saudaranya Nabi Harun as yang membawa kepada kerosakan.


Dan berkata Fir'aun (kepada pembesar-pembesarnya): "Biarkanlah aku membunuh Musa dan hendaklah ia memohon kepada Tuhannya, karena sesungguhnya aku khawatir dia akan menukar agamamu atau menimbulkan kerusakan di muka bumi." Al-Mukmin,40:26.


Kita berlindung daripada Allah iman yang sering berbolak-balik, diri yang tak terurus, urusan yang sia-sia dan segala macam ujian yang tidak sanggup untuk dipikul.

Insan itu, disaat dirinya terasa jauh daripada cahaya hatinya akan sering menimbulkan gelojak perasaan. "Tenangkanlah daku walau sebentar, kerana jasadmu terlalu letih untuk mencari ketenangan hakiki."

Malang buat mereka yang menyangka maksiat itu menenangkan hati, tetapi sebenarnya menyenangkan nafsu dan menutup kebenaran hati.

Maha suci Allah yang telah memberikan hidayah...






-----------------------------------------------------------------------------------
Penulisan ini adalah hak cipta msrizal.blogspot.com. Sebarang penyiaran semula hendaklah menyertakan sekali alamat blog ini. Terima kasih kerana sudi membaca.

MS Rizal,
32100, Lumut,
2011/1432H
http://msrizal.blogspot.com/

2 comments:

Muslimah Optimis May 31, 2011 at 2:43 AM  

subhanallah..kuasa Allah tu tiada siapa dapat menyangkalnya

MS Rizal June 21, 2011 at 5:14 PM  

Benar, kuasa Allah yang maha Kaya

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP