Pintu angan-angan sentiasa terbuka..

>> Saturday, April 26, 2008




Saya sering menghadapi persoalan pemikiran bertubi-tubi. Terkadang saya agak iri hati melihat rakan-rakan yang mencapai apa yang saya hajatkan tetapi tidak kesampaian. Ianya melebar sehingga membuatkan saya berangan-angan sambil membuat andaian..kalaulah...

Astaghfirullah..Saya beritighfar.
Kehidupan saya sekarang jauh lebih baik daripada orang lain. Mungkin inilah akibat suka memandang orang yang lebih atas.

Huh..Panjang angan-angan!
Saya adalah orang yang membosankan jika saya adalah orang yang panjang angan-angan.
Saya adalah orang yang tak ramai kawan jika saya orang yang panjang angan-angan.
Saya adalah yang tak nak mati sebab panjang angan-angan.

Patutkah saya menuding jari kepada orang sekeliling disebabkan sifat ini?
Mungkin ya..mungkin tidak..
Hakikatnya orang yang panjang angan-angan berada di mana-mana.
Hendak kulari daripada mereka, memencilkan diri daripada mereka. Malangnya di Masjid pun aku terjumpa.

Patutlah kita ini tidak layak dibandingkan generasi pertama Islam.
Dalam hati mereka ada Islam dan pemikiran mereka adalah strategi menyebarkannya.

"Kebaikan generasi pertama umat ini adalah kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan." {al-Hadith, riwayat Tarmizi dan Nasa'i}



0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP