Keruntuhan Ummah, satu penilaian.

>> Sunday, April 27, 2008



Kita adalah bangsa yang dibunuh!
Sudah cukup untuk mengatakannya kerana kita tidak mampu lagi bangkit hasil daripada penjajahan selama 443 tahun di tanah air ini.
Dalam tempoh itu, berbagai agenda kebangkitan ummah disekat.
Walaupun wujud penentangan tetapi bukan semua yang rela bangkit sendiri.

Imam Hassan Al-Banna secara terperinci telah menggariskan krisis ini.

"Pengalaman dan sejarah telah mengajar kita bahwa penyakit bangsa Timur ini wujud dalam pelbagai keadaan dan telah menular ke setiap sudut hayat mereka."

Apa buktinya?

i. Dalam sudut politik, kita berada dalam masyarakat yang berpecah dan berpuak-puak.

ii. Dalam sudut ekonomi, amalan riba berleluasa dan semua syarikat asing menjadi kaya kesan monopolo perniagaan di negara Islam.

iii. Dalam sudut pemikiran, timbul keraguan, islam liberal, murtad, black metal dan menolak tuhan yang menggugat akidah umat Islam dan menghancurkan nilai baik di dalam masyarakat.

iv. Dalam sudut sosial, wujud budaya pergaulan bebas dan keruntuhan akhlak. Tidak mahu terikat dengan budaya setempat tetapi dalam masa yang sama mengangungkan budaya masyarakat barat.

v. Undang-undang ciptaan manusia, tidak mampu menakutkan penjenyah dan tidak mampu mendidik. Lalu orang yang dizalimi tidak dapat kembali hak mereka. Orang yang menzalimi terus menzalimi. Tidak yakin dengan undang-undang yang telah digubal oleh tuhan semesta alam.

vi. Wujud kepincangan di dalam dasar pelajaran dan sistem pendidikan, hingga menghalang generasi baru, yang bakal memimpin ke arah kesempurnaan Islam. Mereka yang tidak dalam dasar Islam dibiarkan dan diangkat sebagai pemimpin. Hasilnya rakyat jadi lesu akibat pemimpin yang tidak tahu membimbing.

vii. Dalam sudut jiwa, umat ini ditimpa denga penyakit lemah semangat, malas, pengecut, rendah diri, bacul, tamak dan pentingkan diri sendiri yang menyebabkan tidak ramai yang rela berkorban. Yang tahu hanyalah berdiam diri tanpa mampu memberi sebarang pengorbanan. Akhirnya bangsa ini terpinggir daripada semangat kepahlawanan kerana hanya mahu berseronok dan berhibur.

Cukuplah kita dipijak selama beratus-ratus tahun. Ada sinar nampaknya diufuk timur. InsyaAllah janji Allah pasti terlaksana.

"Di atas robohan kota Melaka, Kita bangunkan jiwa merdeka, Bersatulah Melayu seluruh baka, Membela hak keadilan pusaka" – Dr. Burhanuddin Al-Helmy (Kota Melaka, 1946)

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP