Nasyid oh Nasyid lagi...

>> Tuesday, April 29, 2008


Saya pernah menulis di dalam Majalah i keluaran Mei 2006 bil 43 berhubung dengan pencemaran industri Nasyid.

Sepanjang tempoh itu sehingga ke hari ini, saya mendrikiminasikan mana-mana nasyid yang hanya bertujuan untuk menyedapkan halwa telinga sahaja. Ianya tidak sama berbanding nasyid yang ada nur dan 'khusyuk' di dalamnya. Ya, ianya amat berbeza apabila nasyid yang dinyanyikan oleh awie berbanding nazrey raihan. Tak sama..tak sama...

My ummah, my ummah
He will say
Rasulullah on that day
Even though we've strayed from him and his way

My sisters, my brothers, in Islam
Let’s struggle, work, and pray
If we are to
Bring back the glory of his way

Hari ini, sekarang ini ia bangkit kembali. Saya kembali meminati nasyid. Ya, nasyid yang yang didendangkan oleh saudara yang nampak mukhlis dalam menyampaikan dakwahnya.

Sami Yusuf!
Ada 'kekhusyukan' dalam setiap bait-bait puitisnya.

Hati ini tersentuh mendengarnya. Teringatkan Allah apabila mendengarnya. Rindukan Rasulullah SAW. Teringatkan ibu dan ayah. Menangisi kejatuhan ummah. Semua ini dipakejkan dalam satu album.
Tidak hairanlah mengapa pemuda kelahiran Tehran, Iran tetapi membesar di United Kingdom ini diminati lagunya di seantero dunia.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP