Love is Cinta..Hati-hati dengannya

>> Wednesday, April 23, 2008



Jelek saya melihat kisah cinta di layar TV. Jika ditanya siapakah penyesat erti sebenar cinta 'merpati dua sejoli' ini. Tudingkanlah jari kepada penerbit drama, tukang buat skripnya, penata layar, pelakon mahupun make up artisnya. Cinta ditafsir secara jelek dan tidak berisi. Pemiliknya hanya layak untuk si jejaka hensem dan si dara jelita. Mediumnya hanya SMS, Telefon, keluar makan, jalan-jalan pegang tangan di Taman Bunga.

OOhh...mengantuknya tengok cerita macam ini.

Dunia adalah suatu yang realistik. Takkan seawal umur mengenal cinta hingga ke tua nak makan lauk cinta je.
Sedarkah awalannya hanya perasaan cinta berlebihan sahaja. Hmm.. Hati-hati dengan sifat ini.

Tanda-tanda bahawa akan menghadapi cinta berlebihan adalah;

1. Hati yang tidak diisi oleh rasa cinta, rasa syukur, zikir dan ibadah kepada Allah.

2. Membiarkan mata jalang atau meliar. Sedarlah bahawa melepaskan pandangan mata adalah jalan yang menghantar kepada kesedihan dan keresahan. Ia hanya membuat pandangan menjadi letih. Anta lihat tetapi bukan seluruhnya anta dapat lihat dan tatap.

Nabi SAW bersabda;
Ertinya : "Pandangan mata adalah panah beracun dari panahan Iblis" ( Mirqatul Mafatih, 1/255; Ruhul Ma'ani, 22/7)

Dan satu lagi hadis ertinya;
"Setiap mata akan menangis di hari kiamat kecuali mata yang dilindungi (berpaling) dari perkara yang diharamkan Allah s.w.t" ( at-taysir bi Syarhi al-Jami' as-Soghir, 2/216 : Hadis Hasan)

3. Memperkecilkan ibadah, zikir, doa, puasa sunat dan solat sunat.

"Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar" Al 'Ankabuut,45

Ubatilah. Cegahlah. Lakukannya untuk menghindar cinta berlebihan ini.

1. Berusaha untuk selalu berada di pintu-pintu ibadah dan memohon sembuh daripada penyakit ini daripada yang maha agung.

2. Menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan.

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." " An Nuur, 30.

3. Menjaga hati daripada perkara-perkara lagho dan maksiat yang boleh mengikatnya dan berusaha melupakannya.

4. Menyibukkan diri dengan amal soleh dan mendatangkan manfaat. Bermujahadah dengan membiasakan dia berpuasa sunat dan menangisi diri di malam hari.

5. Menikah secara syarie.

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." Ar Ruum, 21.

Baginda Rasulullah SAW bersabda, mafhumnya; "Wahai para pemuda, sesiapa antara kamu yang sudah mampu untuk menikah, hendaklah menikah."



Moga bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP