Kembalikan suara itu

>> Wednesday, March 19, 2008


Bosan. Layu. Mengantuk. Saya nak keluar daripada kepompong ini!

Begitulah alkisahnya, sedari saya mengenali binaan berlantai karpet biru bersilang kuning ini. Mengenali binaan yang tumbuh merata-rata di pelusuk Malaysia amnya dan pelusuk dunia khasnya. Binaan yang melaungkan kalimah agung di waktu-waktu manusia perlu rehat. Rehat daripada kepenatan rohani. Bermula saya kecil sehinggalah sekarang dan insyaAllah sampai saya mati saya akan tetap mencintai binaan ini. Tetapi saya tetap nampak ianya kaku. Tidak ramai orang yang mahu mengunjunginya. Apakah kesibukan dunia telah menyibukkan mereka untuk melabur di pelaburan alam kekal abadi. Mengabdikan diri kepada Allah mengikut syariat yang selari dengan ajaran Rasul junjungan SAW. Ataupun kedatangan mereka sekadar seminggu sekali tidak dapat mendatangkan apa-apa pada hati? Mengapa begitu.

Ah, saya bosan! Saya semakin layu! Semakin mengantuk! Saya rasa nak berdiri dan melaungkan; " Berkhutbahlah seperti orang yang sebenar-benar berkhutbah wahai khatib!"

Khutbah Jumaat.



Ketika saya dalam sekolah rendah, zaman nakal-nakal. Saya mengenali Tok Imam Kampung. Ada 3 orang yang silih berganti. Dan sampai sekarang ianya masih dibaca oleh ketiga-tiga orang ini. Hakikatnya saya tidak ada rasa tertarik dengan khutbah ketika itu.

Ketika saya bersekolah di sekolah men. Teknik Ipoh sewaktu tingkatan 4. Kebiasaannya saya dan rakan-rakan akan berjalan beriringan ke Surau Sekolah Izzudin Shah yang terpisah dengan sekolah saya hanya dengan rumah pengetuanya sahaja. Ketika itu saya dapat rasai satu kelainan pada khutbahnya. Lain! Hampir 6 tahun lamanya. Masih tergiang bait-bait ucapan khatib di telinga saya. Sampai begitu sekali?

"Ayuh kaum muslimin, kita sekarang telah dilalaikan oleh kaum yahudi dengan pelbagai ancaman...". Ayat-ayat seterusnya tajam dan mendatangkan kesan. Lebih berkesan daripada khutbah Jumaat yang saya dengar di Masjid Jalan Dairy Ipoh yang mempunyai sistem bunyi yang menarik untuk penidur-penidur Jumaat.

Mimbar Jumaat adalah warisan Rasul! Layakkah para khatib yang layu untuk mewarisinya? Bercakap tentang hal-hal yang jika didendangkan pada kuliah Maghrib pun orang boleh mengantuk.
Mengapa begitu? Sedangkan saya lihat dan kebiasaanya Mimbar Jumaat lebih tinggi dan cantik daripada pentas yang disediakan untuk kuliah Maghrib atau ceramah Isu semasa.
Mengapa begitu? Di manakah isu semasa yang tidak langsung diperkatakan di dalam Masjid ini? Adakah Islam tidak relevan lagi untuk bercakap hal-hal semasa.
Mengapa begitu? Adakah kerana khatib kita tiada suara? Tiada buah idea? Menulis isi khutbah di puncak pergunungan Himalaya?

Jawapannya hanyalah kerana suara ini disekat. Disekat oleh mereka-mereka. Menyekat suara ulama' yang mahu menasihati pemimpin. Menyekat pemikiran pemimpin yang mahu disalurkan kepada rakyat. Menyekat golongan-golongan berkepentigan daripada terasa. Tak mengapa, kita sediakan khutbah yang tidak menegur pemimpin malah memujinya. Sedarlah ianya hanya menghantar pemimpin itu ke neraka. Manakan tidak, lama- kelamaan mereka akan berfikir apa yang salah itu adalah betul . Merasakan diri baik.

Alhamdulillah sedikit sebanyak harapan saya ini kembali berbunga. Saya tidak berkesampatan lagi untuk solat Jumaat di Ipoh. Lama tak balik kampung. Tetapi dengan jaminan MB Perak yang baru. Saya sedar bahwa suara itu tidak akan tersekat di surau-surau hijau sahaja. Ianya akan didendangkan kepada semua. Kepada semua yang mula rindukan Khutbah sebenar seperti saya.

1 comments:

Anonymous March 20, 2008 at 9:57 AM  

ceramah tanpa sekatan!!
tegakkan kebenaran..

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP