Berprinsip dalam memilih

>> Friday, March 7, 2008


Jika bercakap banyak perkara tentang prinsip saya suka memperkatakannya di musim pilihanraya ini.
Saya tidak mewakili mana-mana parti dan saya tidak bercakap atas nama mana-mana parti.
Tetapi yang jelas saya cuba bercakap di atas nama prinsip!

Prinsip! Di atas nama prinsiplah seseorang itu dipandang mulia. Orang yang tidak berprinsip malah sering berbolak-balik pula pendiriannya. Tidak harus dijadikan sahabat. Mana mungkin dijadikan sahabat, sedang dia sendiri tidak tahu meletakkan dirinya di mana. Dan boleh sahaja dia mengkhianati dirimu pada saat bila-bila dan di mana-mana sahaja.

Apabila menjelang pilihanraya umum ini banyak masalah timbul di sekeliling. Ada yang mengadu pada saya yang dia sampai takut untuk mengundi. Bunyi ancaman, penipuan menjadi halnya. WallahuTaala'alam..Saya tidak tahu sampai mana kebenarannya.
Saya juga pergi mengundi. Pilihanraya secara undi pos di Kem Sg. Besi ini dijalankan lebih awal. Bertarikh 5 & 6 Mac 2008.

Pada hari berkenaan saya melakukan solat Istikharah. Memohon kepada Allah supaya membuka hijab kebenaran di pandangan mata saya. Pilihanraya ini penting. Ia juga menjadi sebahagian tanggungjawab sosial saya kepada Islam. Sesetengah orang tidak memandang kisah akan apa yang akan diundinya. Malah dengan rasa tidak bersalah hanya mengatakan. " Alaa.. kalau aku seorang tak undi pun bukan ada 'effect' apa-apa."
Dia tidak sedar bahawa hidupnya sebahagian daripada masyarakat. Bak kata Ustaz Hasrizal datangnya kedunia bersambut dan perginya dari dunia diiring. Bagaimana dia boleh bersifat ke'AKU'an begitu?
Tangan yang memangkah itu turut sama memangkah perkataan 'TIDAK!' pada peta kerajaan Malaysia.

Memangkah 'TIDAK' untuk korupsi!

Memangkah 'TIDAK' untuk maksiat!

Memangkah 'TIDAK' untuk riba!

Memangkah 'TIDAK' untuk generasi mendatang menjadi bohjan dan bohsia!

Memangkah 'TIDAK' untuk azab dan kemurkaan Allah Azzawajalla!

Dan sesudah tentunya kita memilih mana-mana manifesto parti yang melaungkan ini! Manifesto yang ada janji-janji Islam di dalamnya. Kita ini bangsa yang dimuliakan kerana Islam, tanpa Islam kita adalah bangsa yang hina.

Amirul Mukminin Umar radiallahuanhu pernah berkata;"Kita dimuliakan oleh Allah dengan Islam. Maka jika kita mencari kemuliaan dengan selain Islam, kita akan dihina oleh Allah."
Untuk mencari kemuliaan ini kita perlu berprinsip. Ianya tidak mudah! Dan selalu orang yang dipandang tinggi bukan sebab ianya mulia selalu merasa terancam dengan kemulian yang diberikan Allah Azzawajalla kepada seseorang. Lantas kezaliman pun berlaku. Ditindas, difitnah dan diperkotak-katikkan. Lalu apakah yang dapat mempertahankannya?

Prinsip..Prinsip..Prinsip Syeikh!

Inilah yang dipegang oleh Tabie-Tabein, Imam-imam, Ulama'-ulama', Muslimin dan Muslimat yang telah dibukakan hijab kebenaran di matanya. Lalu ia tidak lekas mahu menyimpannya, malah berupaya menarik orang ramai kelandasan yang betul kembali. Namun ini bukan mudah!
Mereka difitnah, disiksa dan dibunuh. Namun ini tidaklah mematahkan semangat juang mereka. Malah ketika kepala mereka disebat sampai mengalir darah di celah-celah serban mereka, lalu mereka pun berkata; " Baru sekarang kami dapat merasa kemanisan perjuangan ini!"

Inilah bukti manisnya membawa kebenaran dan manisnya menyambut kebenaran. Dan ini hanya dapat dirasai oleh orang yang bercita-cita mahu meneguk kemanisan telaga di dalam syurga...

Allahuakbar!!!(Kalimah ini tidak melambangkan mana-mana parti, tetapi untuk semua parti yang merasa parti mereka membawa Islam di dalamnya)

1 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP