Ceramah Perdana itu membosankan!

>> Monday, June 23, 2008


Hatiku menyorak. Tapi berkeladak.
Keladak curiga dan mula menyampah.
Melalui susur kemelut masyarakat yang mengangkat tangan mahu mengubah.

Hari jumaat itu saya nekad. Janjinya hanya mahu dengar ceramah MB Nizar dan Tok Guru Nik Aziz. Tapi peluang itu saya jangkakan 45%. Banyak lagi perkara yang mereka hendak buat selain ceramah sahaja.

Saya menghidupkan enjin motosikal EX5 keluaran 1996. Sudah lebih 10 tahun tapi masih berkilat dan bertenaga.
Mahu menuju je Stadium Shah Alam. Iklannya ada ceramah Perdana di situ. 5 MB dijemput.

Saya sampai dalam pukul 1O.30pm. Sudah agak lewat. Hati ini berkata benar. Cuma MB Khalid sahaja. Hampalah..Apabila Anwar Ibrahim membentangkan pidatonya. Bukan itu pengubatnya. Saya bukanlah pengagum Anwar Ibrahim. Bukan Pengagum Hassan Ali. Bukan pengagum Lim Kit Siang. Kecewa!

Saya melihat rencah politik Malaysia. Benar, saya adalah orang muda yang pandangan dipandang enteng oleh mereka. Namun saya juga punya suara.

Sudah dibilang ilmu itu teras kehidupan. Diulang sedari kecil, sehinggalah melonjak masa. Diajar, diadun, dibentuk dan digarap untuk menjadi insan yang berilmu. Pandulah apa-apa bidang sekalipun, jika berdasarkan disiplin ilmu insyAllah itulah yang sebaiknya.

Namun malangnya mereka tidak. Mereka benar-benar mahu menjadi pembangkang yang benar-benar patut dilabel pembangkang. Malangnya perjuangan warisan ini dipalit oleh tangan-tangan kotor yang enggan membersihkannya sebelum mengangkat bendera. Lalu terpalitlah kotoran itu disekelilingnya.

Lihatlah ceramah umum mereka. Ianya bagaikan pesta kutuk mengutuk, gelak dan ketawa melabel dan memperli musuh politiknya. Terfikirlah saya sejenak, adakah majlis ini dalam redha Allah Taala? Apabila saya keluar darinya bukan pengubat gelisah yang saya dapat, tetapi hati yang keras. Jika ini yang saya rasa, apa cerita orang yang dah lama didalamnya. Lebih keras dan merekah agaknya.

Sedihnya, mereka kagum dengan Nik Aziz tetapi kagum dengan jenama Ulama' nya sahaja. Apabila dibukakan kuliah Nik Aziz, tidak ramai yang mahu mendengarnya. Tetapi jika ceramah politik, berkerumun orang singgah.
Mereka kenal siapa itu Harun Din. Tapi tidak tahu apa yang mahu dibawa oleh Harun Din. Begitu juga dengan ulama'-ulama' lainnya.

Disebabkan inilah sesiapa sahaja boleh bercakap pasal politik. Kerana hanya perlu ditambah tentang fakta dan juga auota. Berbanding daripada kuliah ilmiah, mereka perlu duduk dan dengar. Tiada gelak dan tawa, hilai dan kutuk. Perlu ditapis dan garap. Manakan tidak, bicara itu tentang umat. Kebergantungan jelas kepada Allah Taala.

Tarbiyyahkan diri semula, jika inilah yang sikap yang mereka bawa. Maka tidak mustahil, apabila satu keegoan kanan ditumbangkan, keegoan kiri pula yang bertandang dan menjelma.
(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. Az-Zumar, ayat 9.

-Tajdid

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP