Arah tujuan

>> Wednesday, June 18, 2008


Dia yang selesa dengan kehidupannya. Bahkan dia merasa hidupnya bertujuan untuk dia bersenang lenang di dunia. Itulah mungkin sebab dia merungut-rungut, tidurnya tidak cukup, makannya tidak sedap dan pakainya tidak cantik.


Mungkin belum sampai khabar kepadanya. Bahawa dunia itu bukan tempat bersenang lenang dan berseronok-seronok.

Maka inilah khabarannya. Bahawa hakikat dunia itu menipu. Membuatkan engkau merasa selamat kerana rakan yang ramai, membuat engkau rasa bahagia dengan teman wanita yang cantik, membuat engkau rasa gembira dengan makanan yang lazat-lazat dan membazir dan membuat engkau terhibur dengan nyanyian ikon artis Timur dan Barat.

Lihatlah tersergam indahnya Istana Yaman. Menjadi saksi tipuan zaman.

Pendakwah yang berani bernama Muhammad Mahmud al-Zubairi membuktikan. Bahawa hidup ini tuujuannya hanya untuk mencari keredhoaan Tuhan. Buat kembali ke Syurga impian.

Jika dikatakan dunia ini tempat bersenang. Maka bodohlah Muhammad Mahmud. Hidupnya dalam buangan. Berhijrah dari negeri ke satu negeri sebagai pelarian politik. Menubuhkan sebuah Parti Islam dan menjadi menteri pada 1960-an. Akhirnya ditembak dan syahid. Tetapi tidak, inilah contoh insan yang menterbalikkan dunia. Menyanggahi dunia yang sentiasa mahu menariknya.

Itulah hakikat insan. Insan dicipta untuk memenuhi tuntutan Tuhan.
Beramal atas tuntutan. Bersusah dan senang kerana ada tujuan. Untuk melihat Islam itu ditegakkan di bumi subur mahupun yang gersang.

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP