Seteguk air penghilang dahaga

>> Sunday, December 13, 2009

..."Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, kerana ilmu yang ada padaku.".. Al-Qashah, ayat 76


Dia adalah Qarun, pemilik hebat kekayaan. Dia sezaman dengan Nabi Musa as. Dia bukanlah Tsalaabah, sahabat yang teraniaya dengan cerita fitnah tentang zakatnya. Qarun sangat kaya. Tetapi malang kekayaannya itu membawanya jauh daripada hidayah Allah SWT.

Qarun itu kaya.
Kayanya sehingga jadi perbandingan di dalam Al-Quran.

Qarun itu sombong.
Sombongnya dia dengan mengenakan pakaian cantik yang meleret sehingga menyapu tanah.

Qarun menjadi bualan masyarakat.
Orang-orang bodoh di sekelilingnya berkhayal ingin menjadi Qarun dan ingin memiliki apa yang dimiliki oleh Qarun.

Qarun itu buta hatinya.
Buta hati kerana beranggapan hartanya datang daripada kepandaiannya sendiri.

Qarun mendapat bala'.
Bala' yang menjadi pengajaran untuk umat seterusnya. Dirinya dan hartanya telah ditenggelami bumi.

Jangan menjadi Qarun!

Periksalah segumpal darah bernama hati. Nanti! Tidak perlulah kamu membedahnya, warnanya sama seperti yang dibayangkan-Merah. Hati itu mungkin sama merah dari segi zahirnya, tetapi mungkin tidak dari segi lahiriahnya. Bahayanya hati jika titik hitam sudah lama menutup ruang untuk dimasuki cahaya, langsung tiada ruang.

Suatu perkara yang boleh membuatkan hati itu bengkak, lalu melahirkan perasaan bongkak adalah apabila mendapat nikmat dan rezeki melimpah. Dan ditambah lagi kemurahan dan penyayangnya Allah tidak menegur dan menurunkan bala' atas kealpaan umat zaman ini secara serta merta.

Saat itu dugaan datang dari kanan dan kiri, belakang dan depan, atas dan bawah, halus dan besar. Iblis membisikkan perasaan aneh. Terasa diri lebih bagus, lebih unggul dan lebih hebat daripada orang lain. Iblis menyuruh bermuhasabah dan berfikir bagaimana ini semua bisa terjadi. Iblis membisikkan halus-halus fikiran yang dangkal ini,

"Oh, ini semua datang dari usaha dan kepandaian aku sendiri!"

Lalu tersesatlah seorang lagi umat manusia. Seorang lagi watak Qarun zaman ini menjelma.


Hidup tidak selamanya menongkat langit.

Bayangkan anda sedang berada di tengah-tengah stadium bola sepak. Anda adalah penyerang terhebat sebuah kelab bola sepak pujaan ramai. Penyokong fanatik dari ceruk utara dan selatan hadir semata-mata untuk menjerit, memanggil dan memuja nama anda. Rasa seronok dan popular. Anda yakin anda akan menjaring gol pada hari ini.

Saat sepak mula, anda berlari-lari mengejar bola. Anda memintas, menggelecek, menghantar, merembat, berpusing seperti gasing, berlakon seolah-olah dikasari (kes-kes terdesak) dan sebagainya lagi untuk mendapatkan kemenangan.

Akhirnya kesempatan menjelma, bola hantaran lintang pemain sayap kiri tepat singgah di dahi. Dengan sedikit tenaga dan kepandaian, kuisan mengenai sasaran.

Gol!!!!!!!!

Anda berlari, berlari, kegembiraan...
Seronok bukan? Tetapi kegembiraan itu bukan milik anda seorang. Ianya perlu dikongsi bersama di dalam satu pasukan. Satu gol itu terkandung hasil usaha semua posisi di dalam pasukan. Satu gol itu terkandung sinergi semua pihak sama ada langsung atau tidak langsung.

Itulah hakikat kejayaan, harta, kemahsyuran atau apa jua perkataan yang boleh menggambarkan diri ini hebat. Ianya bukan datang daripada diri sendiri seorang sahaja. Ianya hadir daripada bantuan dan kerjasama daripada pelbagai pihak.

Saya memberikan contoh piramid yang utuh. Untuk kita sampai di puncaknya, kita mesti berdiri di atas batuan-batuan teguh yang menampung berat kita. Serta mengukuhkan pasak tempat berdirinya kita. Pasak-pasak inilah sebenarnya adalah ibu bapa, saudara mara, sahabat handai, guru-guru dan manusia lainnya. Jika peranan manusia sekeliling dalam membantu untuk kejayaan tidak terkira banyaknya. Apatah lagi perkiraan daripada bantuan Allah Taala.

Cukuplah diambil kira nikmat pernafasan yang digunakan untuk mencari rezeki dan menuntut ilmu. Ianya hasil kombinasi seluruh alam semesta. Alangkah indahnya jika nikmat seperti ini digunakan untuk beribadah kepada Allah Taala jua. Kesimpulannya jangan sombong dan berhati-hati supaya tidak dikatakan sombong. Jangan terpadaya dengan pujian dan reaksi orang, walaupun ianya sekadar bangun untuk menghormati. Contoh amaran ini ada berbunyi;

Sabda Rasulullah SAW, "Sesiapa yang suka orang lain bangun kerana menghormatinya, maka hendaklah dia menempah tempat duduknya di dalam neraka." -Sumber Tafsir Al-Munir


Walaupun ada perbahasan tentang hadis ini, seperti mana Al-Qurtubi mengatakan ianya bergantung kepada niat dan keadaan seseorang. Tetapi jika sekiranya dia ternanti-nanti dan percaya bahawa itu satu hak bagi dirinya, maka itulah yang dilarang.

Janganlah kiranya diri hanyut dalam keangkuhan. Ular yang menyusup di bawah akar tidak akan hilang bisanya. Tanamlah dirimu dalam tanah kerendahan, kerana setiap sesuatu yang tumbuh jika tidak ditanam akan mati begitu sahaja.

Lihatlah alam yang indah ini memberikan senyuman manisnya kepadamu. Awan, angin, bulan, matahari dan langit tetap terus berkhidmat. Supaya engkau mendapatkan nafkah untuk menyusuri hidupmu. Janganlah kiranya memakan dalam kealpaan. Segala makhluk bertugas untukmu dengan penuh kepatuhan. Tidak adil bagimu jikalau engkau gagal mematuhi perintah Tuhan.




MS Rizal,
57000, Kuala Lumpur,
13 Disember 2009/1430H
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP