Istilah 'Allah' jangan cuba cemari...

>> Tuesday, January 27, 2009

Redup mata saya menjadi bujur apabila menonton siaran berita di televisyen beberapa hari lalu. Berang sungguh reaksinya Dato' Seri Dr Zahid Hamidi mengulas kedegilan pihak Kristian yang bertegas mahu menggunakan nama Allah di dalam risalah Kristian di negara ini.

Beliau menegaskan kerajaan tidak akan ragu-ragu untuk mengambil tindakan undang-undang.

Umum tahu siapa yang beria-ia benar mahu menggunakan istilah ini. Ianya sudah menjadi isu hangat yang masih belum selesai bermula Disember 2007 apabila Kementerian Dalam Negeri mengharamkan penerbitan akhbar Roman Catholic, The Herald. The Herald telah menggunakan istilah Allah untuk merujuk kepada tuhan di dalam salah satu artikel akhbar itu.

Ditambah pula dengan kenyataan dewan ulama Pas Pusat pada 3 Januari 2008 yang menyatakan tidak ada salahnya mereka menggunakan istilah Allah.

Jika mengikut teorinya, apa yang saya belajar dan hadam ditolak dengan emosi yang bercampur-baur, pastinya saya berdiri di belakang ramai pemikir-pemikir Islam tanah air yang bergerak menentang pemikiran Islam yang beku. Dr Mohd Asri contohnya telah mengulas perkara ini lama dahulu, tidak langsung bunyi menyanggah. Juga pendapat dikalangan blogger-blogger tempatan. Dan terbaru saya terbaca satu surat pembaca Berita Harian edisi minggu lepas berkenaan isu ini.Kebanyakkannya berhujah menyokong. Terdiam saya dibuatnya, berfikir untuk mengimbangi.

Pastinya pembaca berulang kali pernah membaca tentang arab Jahiliyah sebelum kedatangan Islam yang menamakan Tuhan mereka yang paling berkuasa juga adalah Allah. Begitu juga dengan masyarakat arab Kristian ortodoks yang lebih awal bertapaknya di bumi Arab berbanding Islam juga menamakan tuhan mereka sebagai Allah.Setelah Al-Quran diturunkan, nama Allah dibersihkan daripada sifat-sifat yang tidak layak baginya. Sifat-sifat tidak layak ini datangnya dari agama Yahudi, Majusi dan arab Jahiliyyah.

Dengan tegas Allah berfirman;

Dan mereka berkata: "Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak." Sesungguhnya kamu telah mendatangkan sesuatu perkara yang sangat mungkar,hampir-hampir langit pecah karena ucapan itu, dan bumi belah, dan gunung-gunung runtuh,karena mereka menda'wakan Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak.Dan tidak layak bagi Tuhan Yang Maha Pemurah mengambil (mempunyai) anak.Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba. (Surah Maryam,19:88-93)


Penggunaan nama Allah hanya masalah Istilah?

Jika memandang nama Allah hanya dari sudut istilah barangkali kita tewas dengan andaian ini. Penggunaan nama Allah itu adalah yang paling tepat untuk mewakilkan hanya kepada Allah Taala di sisi Islam sahaja. Disebabkan Al-Quran itu diturunkan di dalam bahasa Arab kerana inilah bahasa pilihan, justeru penggunaan nama Allah itu juga satu pilihan. Begitu juga dengan penggunaan istilah 'ad-diin'. Di dalam Al-Quran Allah SWT bermaksud mengkhususkan penggunaan ad-diin itu sebagai agama yang diredhoi di sisi Allah iaitu hanya Islam.(rujuk surah Al-Imraan,3:19). Jika halnya begitu, sudah tentulah istilah penggunaan nama Allah ini menyangkut soal Akidah.

Wah, isu ini menjadi kontradik. Melalui apa yang saya pelajari melalui tamrin, kuliah, usrah dan bacaan persoalan akidah telah dirungkai dengan jelas melalui tauhid rubbubiyah dan uluhiyah. Adakah saya tidak berapa faham dengan penjelasan tauhid? InsyaAllah saya sudah menghadamnya banyak kali, jika tidak jelas-mohon ada sesiapa yang menerangi.

Penerangan ringkas; Tauhid Rubbubiyah juga jika anda pernah menjumpai istilah 'god spot', menjangkau kepada akuan manusia bahawa wujudnya Tuhan yang mencipta alam ini. Namun siapa Tuhan itu, belum dirungkai di dalam kelas ini. Tauhid Uluhiyah pula adalah mengesakan Allah melalui semua pengibadatan yang telah disyariatkan oleh Allah melalui rasulNya, Nabi Muhammad SAW. Ianya membersihkan segala kejahilan dan andaian yang ditempelkan kepada Allah Taala. Inilah yang membezakan kita dengan bukan muslim.

Ada yang berpendapat, "Biarlah mereka hendak guna nama Allah, jika kita sudah kuat akidah apa yang hendak ditakutkan?"

Ya, saya bersetuju dengan pernyataan ini. Tetapi melihat fanomena masyarakat umat Islam Malaysia sekarang. Ia sebenarnya menghasilkan keputusan yang menggerutu. Soal syirik, tahyul, bomoh, black metal dan sebagainya masih samar. Adakah harapan masyarakat kita kuat pegangan akidahnya? Belum tentu...

"Salahkanlah kerajaan, jika ramai orang Islam tak kuat akidahnya.Ini disebabkan mereka!"

Ini satu pernyataan yang kurang sihat. Sememangnya sistem pendidikan kita punya kelemahan, namun menyalahkan kerajaan seratus peratus tidak adil. Di zaman Imam Shafie sendiri ada golongan yang bertawasul meminta hujan dengan menggunakan kopiah Imam Malik. Gejala tidak sihat ini wujud pada zaman Islam sedia kuat, apakah senjata ampuh yang berjaya menahan di zaman ini? Salahkan ustaz dan ustazah yang tidak pandai mengajar? Percayalah kita dalam proses penjerhihan untuk ini.

Katolik yang menebarkan racunnya.

Sedarlah bahawa ini semua adalah satu jarum yang digunakan untuk mendakyahkan Kristian di negara ini. Sudah lama British bertapak di tanah Melayu, namun istilah Allah tidak langsung digunakan kerana tiada apa yang mendesak mereka untuk melakukannya. Malah bible yang digunakan oleh mereka lebih selesa mengguna pakai istilah 'God' atau Tuhan. Terdapat juga bible di Indonesia yang menisbahkan sebagai Tuhan bapa.

Jika mereka mengatakan Kristian arab yang tiada masalah menggunakan perkataan Allah. Kemukakan juga syarat kepada mereka, Krismas tidak boleh lagi diraikan pada 25 Disember tetapi 6 Januari. Kerana 6 Januari adalah perayaan Krismas untuk Kristian Ortodoks. Kristian Ortodoks tidak mengakui konsep Triniti Tuhan. Tetapi katolik mengakuinya, inilah sesuatu yang amat bahaya di Malaysia!

Sekarang, mereka menggunakan platform politik untuk menebar racun ini. Namun jika Kristian Katolik ini berjaya juga dalam rencana mereka, tidak apa perlu dirisaukan kerana kebenaran Al-Quran itu jauh mengatasi Injil yang diubah dengan tangan-tangan mereka. Jika menggunakan istilah Allah itu berjaya menarik ramai umat Islam. Mereka sebenarnya telah berjaya menarik umat Islam haprak yang menjadi racun di dalam masyarakat. Tetapi kita sebenarnya boleh mengambil peluang ini untuk membersihkan nama Allah kepada penganut-penganut mereka yang bijak.

Islam datang membersihkan keraguan...





MS Rizal,
Kuala Lumpur,
27 Januari 2008/30 Muharam 1430H
http://msrizal.blogspot.com/

3 comments:

Anonymous January 27, 2009 at 10:32 PM  

If that is so, then:

1. It implies that we are, and have authorities over language, which should be universal. How do we justify that? If that term has been used long ago to give the meaning of God (without any particular attribute), then how can we suddenly claim that we have the authority to say that 'from now on only Muslims can use this term'?

Azraai Ahmad January 29, 2009 at 11:03 AM  

"Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka, "Siapakah yg menciptakan mereka, nescaya mereka menjawab, "ALLAH!" (Az Zukhruf 43:87)

Anonymous January 31, 2009 at 12:00 AM  

Ya, jika Ukhti Afnizar dan Akh Azraai memahami maksud sebenar entri saya tidak lari dengan persepsi kalian.

Cuma saya cuba membawa masalah ini bukan dari sudut teori, tetapi praktikal. Praktikalnya pula bukan pada isu global, tetapi mengikut suasana geopolitik negara.

Isu ini adalah satu provokasi yang disengajakan. Saya juga menolak untuk dikenakan tindakan undang-undang terhadap mereka kerana ia sebenarnya menjerat umat Islam yang bernaung di bawah kerajaan-kerajaan Gereja di Barat.

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP